2

Social media en online marketing voor politieke partijen

Ben je betrokken bij een politieke partij? Dan zijn het de laatste maanden mooie tijden geweest. Campagne voeren, je standpunten goed naar voren brengen, veel publiciteit scoren en natuurlijk helemaal los gaan op sociale media.

De gemeenteraadsverkiezingen 2018 mogen na vandaag dan weer voorbij zijn, juist hierna is de tijd om door te pakken met je social marketing en online strategie. Hoe dat zit, lees je hier.

Ik heb de afgelopen maanden een lokale politieke partij mogen helpen met hun online strategie. En hiervoor vol op social marketing ingezet. Dat is niet voor niks.

Als er ergens kansen liggen voor politiek partijen om meer kiezers aan zich te verbinden en zichzelf veel gerichter te profileren, dan is het via social media.

En ik heb het niet over leuk berichtjes plaatsen en mensen bombarderen met je standpunten. Maar strategische werving en online campagne voering. Zeer gericht, precies afgestemd en met concrete resultaten. In dat kader heb ik de gemeenteraadsverkiezingen in meerdere gemeentes gevolgd om erachter te komen wat online wel en niet werkt. Maar vooral ook om erachter te komen waar partijen kansen laten liggen.

Social media en online marketing voor politieke partijen is zo interessant, omdat hier nog zoveel te winnen is. En dat weten de meeste partijen wel. Alleen hoe je dat precies aan pakt, is vaak een grote vraag. Ook kan het lastig zijn om een online marketing strategie op te zetten en dan optimaal te implementeren.

Wat ik hier verder schets is dus een veralgemenisering van mijn bevindingen. En zoom ik in op mijn eigen stad Den Haag.

En kijken we onder de motorkap van de websites van lokale politieke partijen.

Interessant als je betrokken bent bij een politieke partij. Maar  je haalt hier zeker ook waarde uit als je een andere wervingsdoelstelling hebt.

Lokaal wint (met tracking en targeting)

Algemeen over heel Nederland kunnen we volgens mij wel stellen dat lokale partijen grote winst hebben geboekt ten opzichte van partijen met een landelijke moederpartij. Nieuwe lokale partijen hebben hier een groot voordeel als we kijken naar de targeting kansen en het bouwen van je online doelgroepen.

Nieuwe lokale partijen kunnen met een volledig schone tracking lei beginnen.

Door al vroeg in aanloop je tracking goed geïnstalleerd te hebben, kun je super snel een zeer sterke  aangepaste doelgroep bouwen. Van mensen die zich verbonden voelen met je partij. Deze kun je altijd op een vriendelijk manier online benaderen en warm kan houde. En tijdens verkiezingsdag kun je deze dan oproepen om op jouw partij te stemmen.

Afbeelding: Meten is weten. Hiervoor moet je tracking code op de juiste plaats staan.

Maar nog belangrijker:

Je kan zo heel snel en makkelijk de doelgroep van jouw ideale stemgerechtigde dupliceren en zo in een keer 10 tot wel 100 keer zoveel mensen bereiken. Ja, leest het goed: Met een druk op de knop. heb je bijvoorbeeld niet 1000 geïnteresseerden in je partij maar ineens 100.000! Hoeveel zou je dat opleveren?

En ik wil benadrukken. Dit zijn niet zo maar mensen. Maar mensen die bij voorbaat al grote kans hebben om op jouw partij te stemmen.

Beheer en heers

Waarom kunnen lokale partijen zoveel sneller en makkelijker online hun doelgroepen bouwen? Simpelweg omdat de hele online infrastructuur niet verbonden is aan een landelijk website landelijk online management.

Afhankelijk natuurlijk, maar vaak worden websites en daarmee alle tracking en targeting mogelijkheden beheert vanuit een centrale landelijke website manager. Als dat zo is, dan zijn er veel praktische obstakels die lokale partijen met een eigen site die ze zelf beheren niet hebben.

Voordelen van lokaal en online in eigen beheer:

  1. Je hoeft niet via allerlei commissies of overlegstructuren om toegang of toestemming te krijgen
  2. De tracking op je lokale partij website wordt niet vervuild door landelijke data
  3. Je kan snel testen en tracking aanpassen op basis van wat wel/niet werkt

Oordeel zelf

Nu denk je misschien: “Ja, het zal wel. We moeten toch vooral veel in beeld zijn. Op straat, in de media en met grote posters in de stad. ” Maar  realiseer je dan dat je het offline nooit lukt om 24/7 in beeld te zijn. En jezelf te dupliceren en tegelijkertijd duizenden mensen te woord te staan. Online wel.

Wat denk je zelf dat beter werkt: mensen in een drukke winkelstraat een flyer in de handen proppen. Of mensen met een bericht over je standpunt benaderen via een bericht op Facebook waarvan we je weet dat ze dit bericht interessant vinden?

 

Flauw voorbeeld misschien, maar het zet je hopelijk aan het denken. Vooral omdat ik een mooi voorbeeld voor je heb uit Den Haag.

Grote winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen 2018 is hier Groep de Mos. Ik ben onder de motorkap gedoken van de websites van de top 6 van Haagse partijen en het verschil vanuit tracking en online marketing  perspectief met de Mos en de rest is groot. Kijk met me mee en oordeel zelf:

De Mos Groep (9 zetels)

Tracking: Facebook pixel + Google Analytics + Remarketing tags

Haagse VVD (7 zetels)

Tracking: Google Analytics

D66 (6)

Tracking: niks

GroenLinks (5 zetels)

Tracking: niks

CDA Den Haag (3 zetels)

Tracking: Google Analytics (maar verkeerd geïnstalleerd)

PvdA Den Haag (3 zetels)

Tracking: Facebook pixel + Google Analytics

Nu wil ik niet beweren dat alles aan online marketing te danken is. Een deel zal vast aan de inhoud de liggen ;- ) Maarrrr wat ik wel weet, is dat als je snel en beheerst wil groeien, online een ontzettend krachtige, goedkope (in verhouding met bushokjes marketing) en efficiënte manier is om dat te doen. Zoals ik in begin al schreef. In mum van tijd van 1000 naar 100.000 geïnteresseerden, dan lukt je niet met flyeren of langs de deuren.

Maar nogmaals oordeel zelf.

Kijk naar hoe de verschillende partijen hun doelgroep opbouwen (of niet) en bereiken met behulp van tracking en tags. En wat daar het resultaat van is.

Dieper in de funnel

De integratie van je tracking  in je website gecombineerd met je sociale kanalen is nog niet alles. Dat is de basis van je online strategie. Daarna is het heel belangrijk hoe je bezoekers op je site weet verbinden. Dat is (wij mij betreft) de nummer 1 conversie die je op jouw website moet plaatsvinden. Ook hier liggen nog heel veel kansen. En zie je wederom een heel groot verschil tussen de grote winnaar in Den Haag en de rest.

De achtergrond hiervan heb ik al eens uitgelegd in dit blog over werk met een funnel. Maar voordat je geïnteresseerden in je funnel krijgt, zul je eerst hun gegevens moeten verzamelen. En daar wordt op iedere site toch heel anders mee omgegaan. Vanuit het perspectief van conversie optimalisatie is daar heel over te zeggen.

Weg van bushokjes marketing

Door strakke targeting (mbv de juiste tracking en tags)  kun je zwevende of dwalende kiezers nu echt benaderen op thema’s die hen aanspreken. Doordat je precies weet wie welke standpunten en berichten hierover heeft gelezen, kun je deze kiezers meer informatie hierover geven. In plaats van ze een algemene poster of flyer op straat voor te schotelen.

social media en politieke partijen

Stel je dat je weet dat een bepaald thema heel erg speelt bij bezoekers op je site. (Omdat je dat ziet in de statistieken van je marketing dashboard) Hoe goed zou het dan werken om hen uit te nodigen voor een oflline (ja offline) bijeenkomst over dit thema. Of hen naar een video serie te sturen waar je het standpunt vd partij in alle rust en detail uitlegt. Of hen via mail toestuurt wat jullie hier in hebben bereikt en gaan doen.

Je snapt het al. Ik zou nog genoeg voorbeelden kunnen geven. En nog uren door kunnen gaan. Voor dit blog hoop ik dat ik je in ieder heb kunnen inspireren voor jouw volgende campagne.

Meer tips?

Ben je verbonden aan een politieke partij of gewoon benieuwd waar die winst te behalen is, laat dan hier je naam + email achter klik hier , dan mail ik je meer tips.

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments