Hoe omgaan met Apple’s Mail Privacy Protection (iOS15)?


Eind 2021 is voor Apple gebruikers iOS 15 uitgerold. Hiermee kunnen Mac, iPhone, iPad en Watch gebruikers hun IP adres verbergen en het bijhouden van email openen, door providers als ActiveCampaign, blokkeren. Wat betekent dit voor jou als marketeer en welke strategieën kun je toepassen? Dat lees je in dit blog. 


Wat betekent Mail Privacy Protection


In Apple’s eigen woorden: ”Met ‘Privacybescherming in Mail’ maak je het afzenders onmogelijk om informatie over je te verzamelen met behulp van onzichtbare pixels die met berichten worden meegestuurd. 


Met deze nieuwe optie kun je ook voorkomen dat afzenders weten wanneer je een e-mail opent. En je schermt je IP-adres ermee af, zodat het niet kan worden gekoppeld aan je andere activiteiten op het internet en evenmin kan worden gebruikt om je locatie te achterhalen.” 


In het kort: 

Voor alle email van iOS15 gebruikers kun je niet meer bijhouden of je verzonden mails zijn geopend. 


Hoe ga je hier nu mee om? ik zie voor nu 5 strategieën die je snel kan toepassen. 


5 Strategieën


1. Schoon je lijsten op 

In ActiveCampaign kun je dat heel makkelijk doen, door naar 'Lijst opschonen' te gaan. Deze optie vind je onder 'Contacten'. Hierna heb je de keuze om contacten met een bepaalde status te verwijderen of zelf op basis van contacten die je geëxporteerd hebt, in te voeren bij 'bulkverwijdering' en vervolgens te verwijderen. 


In dit blog zal ik me beperken tot de optie 'Lijst opschonen'.  Dit betekent het verwijderen van contacten met de status 'Onbevestigd'. Dit zijn contacten die zich via een formulier hebben ingeschreven, maar nooit hun email adres hebben bevestigd. Vaak zijn dit 'bots'. Deze wil je sowieso niet in je systeem hebben.

2. Gebruik klikken als KPI


Een interessante of verleidelijke titel is belangrijk en zorgt ervoor dat je mail geopend wordt. Maar veel belangrijker is of de inhoud daadwerkelijk relevant is voor de lezer. Dé manier om hier achter te komen, is te kijken naar de betrokkenheid van een lezer. Dit is af te leiden aan het aantal link klikken.


Natuurlijk moet er dan wel wat te klikken zijn in je mail. Zorg er dus voor dat er links staan in de mail. Hier raad ik je overigens aan om je te beperken tot 1 maximaal 2 links als deze link je belangrijkste Call To Action is. Kijk na het versturen van je campagne in de link klik rapporten.  

Uiteindelijk zul je dus primair moeten monitoren en sturen op de klik ratio in plaats van de open ratio. Dit vergt wellicht wat gewenning, maar is wel een betere manier om te beoordelen of je email inspanningen voldoende opleveren.  

3. Werk met A-B testen 


Waarom zou je je beperken tot slecht één versie van je mail? De betrokkenheid op je mail is van zoveel factoren afhankelijk.  Denk aan de tijd van dag, afbeeldingen of Call To Actions (CTA) die je gebruikt. Met de split test functionaliteit kun je maar liefst 5 verschillende versies van jouw mail laten A-B testen! Of misschien beter A-B-C-D-E-testen 🙂

Vervolgens kun je variëren op verschillende onderdelen zoals onderwerp, pre header tekst, tekst, foto en CTA in de mail.


Hoe het werkt? Voordat de mail naar iedereen op je lijst wordt verstuurd, wordt deze aan een klein percentage van je lijst verstuurd. Als je een winnaar bepaalt, zal de winnende mail vervolgens naar de rest van je lijst worden verstuurd. 


Laat het winnende bericht bepalen op basis van best klik-ratio in plaats van open-ratio. Hiermee ben je dus niet meer afhankelijk van eventuele opens die niet worden gemeten door iOS apparaten. 

4. Begin bij het einde


Je zou het bijna vergeten, maar naast dat je in je email marketing en automation systeem een goed rapportage systeem hebt, kun je dat ook vanuit je website analyse doen: Google Analytics. 


Natuurlijk, hierbij ga ik ervan uit dat je dit goed hebt geïnstalleerd op je site. Dan kun je namelijk ideaal link klikken en verkeer doormeten in Google Analytics. 


Selecteer hiervoor bron binnen de acquisitie tab en bekijk het email verkeer. In dit geval 'ActiveCampaign'. Wi je vervolgens zien hoe goed een email campagne het heeft gedaan, voeg dan ook een secundaire dimensie toe met 'Advertentie content'. 


Wanneer je een campagne opmaakt in ActiveCampaign voegt het programma automatisch deze UTM parameters toe, zodat het uitgelezen kan worden in Google Analytics. 

5. Test dynamische content


Iets verder dan de split test waar ik het eerder over had, gaat het het testen van dynamische content. Hier kun je in één mail verschillende versies van content onderdelen gebruiken op basis van kenmerken die aan een contact zijn toegekend. 

Die kenmerken kunnen uiteenlopend zijn. Bijvoorbeeld een bepaalde interesse in een van je diensten, datum van inschrijving, kantooradres, fase in de funnel of iedereen met een gmail.com mailadres.

Een simpel voorbeeld: Stel je verkoopt dierenvoeding en je wil een mail sturen met een bepaalde actie voor deze voeding. Je kan dan dezelfde mail sturen waarbij hondenbezitters een totaal andere tekst zien dan kattenbezitters. Dit zou een tekst over hondenvoer respectievelijk kattenvoer kunnen zijn. 

Het grote verschil met een split test zoals eerder beschreven, is dat dit je hier één e-mail verstuurt waarbij je lezers segmenteert. Er volgt dus ook geen 'winnaar' uit de verzending zoals bij een split test. Wel kun je bijvoorbeeld goed zien welk segment het best reageert of converteert. 


Wat houdt dat concreet in bij bovenstaand voorbeeld? Je weet hierna of hondenbezitters of juist kattenbezitters vaker op een link klikken naar de actie. Dit is waardevolle marketing informatie.   


Ben je er klaar voor? 

Ik hoop dat je met deze informatie meer uit je e-mail marketing en - automation kan halen. Duizelt het je echter. En zou je weleens willen sparren over dit onderwerp. Kijk dan eens hier en aarzel niet om contact op te nemen. 
Auteur: tassoheijnen
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hoe omgaan met Apple’s Mail Privacy Protection (iOS15)?
Categorie: ActiveCampaign
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}