Tekst in je Facebook advertentie
Hoe zit dit precies? Waarom is het belangrijk dat je weet hoeveel tekst in je Facebook advertentie afbeelding gebruikt mag worden? Dat leg ik in onderstaande video uit.
Stop met flyeren, leer adverteren
Veel adverteerders benaderen adverteren namelijk met de oude marketing gedachte. Dit noem ik bushokjes marketing. Je denkt na over een doelgroep, een profiel. En maakt dan een prachtige poster waar alle informatie in wordt gepropt. En op die manier probeer je mensen te werven voor een event, product, dienst of wat dan ook. Het is op zoch helemaal niet zo raar dat er op deze manier over adverteren gedacht wordt. En misschien herken je dit wel.
Het komt volgens mij namelijk een beetje vanuit de volgende gedachte: Jaren geleden toen we nog met papieren flyers en posters moesten werven, was de komst van email in natuurlijk een ultiem kanaal om die flyers snel rond te sturen. En alsof dat niet genoeg was werd daar later ook nog eens Facebook aan toegevoegd. Een ideaal prikbord om nog sneller meer mensen te bereiken.
En wellicht heb je wel een vormgever die speciaal voor jou volgens alle marketing regels een prachtige poster heeft gemaakt. Die wil je toch gebruiken. Natuurlijk moet daar wel alle informatie in, dus tekst in je Facebook advertentie. Je wil wel zo volledig mogelijk zijn.
Herken je dit?
Ik zie het in ieder geval veel terug op Facebook. Prachtige opgemaakte posters, flyers of illustraties vol met informatie en teksten. Maar hoe zit dit nou precies? Want waaorm is het zo dat je heel goed moet weten hoe om te gaan met tekst in je Facebook advertentie?
En ik heb het niet zelf verzonnen maar dit komt regelrecht van Facebook. Ooit was er namelijk een keiharde richtlijn die adverteerders verplichtte maar beperkt tekst te gebruiken in de advertentie afbeelding. Dit is inmiddels afgeschaft. Maar toch worden ads met veel tekst veel minder of helemaal niet weergegeven. Eigenlijk zijn dezelfde richtlijnen voor hoeveelheid tekst in je advertentie nog steeds van kracht. Alleen is het zo dat je advertentie niet al bij voorbaat wordt afgekeurd, maar dat dit pas achteraf gebeurd.
En dat maakt het voor jou als adverteerder eigenlijk nog moeilijker.
Maar niet getreurd. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen en voorkomen. Dat ga ik je verder uitleggen.
Zelf checken
Wil je weten of jouw advertentie voldoet aan de tekst criteria die Facebook heeft? Dan is het handig het volgende overzicht handig om bij de hand te houden.
bron: Facebook
Daarnaast kun je monitoren aan de hand van het relevantie cijfer in de Advertentie Manager. En Facebook zal ook zelf aangeven of zelfs ads stopen als die teveel tekst bevatten. De tool waarmee je vooraf kunt checken of de tekst in je Facebook advertentie ‘OK’ is of ‘Veel’ , is de Tekst Overlay tool van Facebook zelf. Hier kun je jouw ad creative uploaden. En Facebook zal dan vervolgens aangeven in welke categorie de afbeeldingstekst valt. Op die manier kun je voordat je deze advertentie gaat draaien, beslissen of je deze wel of niet gaat gebruiken.
De korte versie van dit hele verhaal is eigenlijk:
Stop met flyeren en gebruik geen tekst in je Facebook advertentie.
Eigenlijk heel simpel. Maar ik snap dat je soms toch wat tekst wil gebruiken in je advertentie. Dus ik hoop dat dit je verder helpt met adverteren op Facebook. Wil je meer van dit soort tips, kijk dan op deze website onder Facebook marketing. Of ga naar de SocialMasters Facebook pagina en like/volg deze, dan krijg je als eerste alle nieuwe tips, tricks en strategieën over online – en social marketing.