Social marketing trends 2018

Ben je al je plannen voor 2018 aan het maken? Dit zijn 7 social marketing trends 2018. Begin er nu alvast mee. Of verdiep je er verder in, zodat je in het nieuwe jaar nog mooiere resultaten behaalt.

1. Facebook

Het grote blauwe marketing monster wordt groter en groter. Momenteel bestaat de kolos uit 4 belangrijke, grote kanalen: Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp. En met zijn Audience Network en Video advertising lijkt het terrein te winnen van Google op respectievelijke display ads van AdWords en Youtube.

In de Nederlandse markt is mijn ervaring dat de beste resultaten nog steeds behaald worden met plaatsingen in de mobiele Facebook nieuwsfeed, gevolgd door de desktop nieuwsfeed. Maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je doelgroep. Dus jouw ervaring kan verschillen. Wil je bijvoorbeeld met display advertenties beginnen via het Audience Netwerk, dan is het goed om Facebook tegen Google te testen, zodat je zeker weet wat het meeste resultaat oplevert.

Groeiend aantal adverteerders

Daarnaast is het aantal adverteerders groeiende. En door het versimpelen van zijn marketing dashboard zoals ik schreef in mijn blog over de ‘Leerfase’ lijkt Facebook te willen inzetten op een nog laagdrempeligere adverteerders ervaring. Overigens heb ik in mijn eigen dashboard nog steeds een aparte Power Editor en Ad Manager, dus ik kan mijn eigen ervaring met ‘de nieuwe Ad Manager’ helaas nog niet delen.

Integratie met email

Een andere interessante ontwikkeling die ik in 2018 nog verder zie uitbreiden is de integratie van Facebook met andere online tools. Met name die met email marketing & automation service providers. Het combineren van jouw eigen lijst met de targeting krachten van Facebook is een ultieme droom voor elke marketeer.

Zo biedt Mailchimp sinds dit jaar de mogelijkheid om advertentie campagnes in hun eigen dashboard te maken. Voor ad creatie hoef je niet meer naar het Facebook marketing dashboard te gaan, maar kun je dat in het vertrouwde Mailchimp dashboard doen.

Je kan hier verder je targeting opties instellen op basis van je mailinglijst, een vergelijkbare doelgroep of interesses. Dit is een mooie ontwikkeling en ik hoop voor Mailchimp gebruikers dat deze gaat uitbreiden. Iets dat ik wel verwacht in 2018. Maar nu vind ik deze te beperkt. En werkt het vooral goed voor beginnende adverteerders die snel een advertentie willen maken.

Facebook-Custom-Audience-toevoegen-via-ActiveCampaign

Maar om echt te knallen en gebruik te maken van de ware kracht van Facebook advertising, moet je bij ActiveCampaign zijn. Deze gaat een flinke stap verder. Sinds deze maand integreert het email automation platform het toevoegen of verwijderen van Custom Audiences in een automation. Dat betekent dat je volledig geautomatiseerd kan targeten en retargeten. Deze trend zie ik zeker nog verder doorzetten. En is echt iets om komend jaar in de gaten te houden.

Constant nieuwe functionaliteit

Facebook zelf brengt voor adverteerders bijna wekelijk nieuwe updates uit. En wordt hierdoor een steeds krachtigere marketing machine. Bijvoorbeeld door het nieuwe Facebook Analytics of de nieuwe inzichten in je Facebook pixel. Als je dit blog een beetje volgt, weet je dat ik deze updates probeer bij te houden en te duiden.

Voor mij is het bij deze updates elke keer weer een beetje Sinterklaas, want nieuwe features  voelen als cadeautjes. En betekent telkens meer en betere mogelijkheden om mijn doelgroepen te bedienen.

Facebook inclusief alle andere platformen die daar onder vallen zoals Instagram, Messenger en WhatsApp zijn dus zeker iets om in 2018 in de gaten te houden. En sterker, of je het wil of niet, als marketeer kun je er bijna niet meer om heen. Of toch wel?

2. Email automation

Als je anno 2017 nog steeds aan email marketing doet, dan adviseer ik je om in 2018 toch echt over te stappen op email automation. Tenminste als je jouw doelgroep en klanten sneller, beter en klantvriendelijker wil bedienen op basis van hun gedrag.

Email automation stelt je in staat om zeer snel en gericht jouw leads en klanten op hun wenken te bedienen. Dus weg met die wekelijkse nieuwsbrieven met titels als “Nieuwsbrief 283 – januari 2018” en verras je contacten met waardevolle informatie.

Automations en automations

Luister niet alleen naar mij. Kijk naar andere email marketing service providers zoals bijvoorbeeld Mailchimp en Aweber. Ook deze hebben eindelijk de stap gemaakt naar email automation functionaliteit. Dat is niet voor niks. Ook zij zagen dat ze achter liepen en klanten verloren die deze functionaliteit missen.

Ik zelf heb beide diensten jaren gebruikt, maar het gebrek aan automation opties was voor mij destijds reden om over te stappen naar ActiveCampaign. Mooi om te zien dat Aweber en Mailchimp nu een inhaalslag maken en ook automation functionaliteit bieden.

Afbeelding: Aweber email automation. Liniair en met tag mogelijkheden.

Liniair, tag – en list based

Toch zijn deze automation opties nog lang niet zo uitgebreid als eerder genoemde ActiveCampaign. Deze heeft hier jaren voorsprong en de grootste verschillen zijn dat je met Aweber en Mailchimp vooral liniaire automations kan bouwen, terwijl ActiveCampaign zich leent voor geadvanceerde automations.

Combineer dat met een tag based systeem in plaats van een list based systeem en je hebt daarmee een veel flexibeler en uitgebreider CRM systeem. Deze  functionaliteit was ‘vroeger’ voorbehouden aan peperdure enterprise oplossingen, maar zijn nu met ActiveCampaign ook binnen handbereik van kleinere organisaties, MKBers of zelfs ZZP ondernemers.

Afbeelding: ActiveCampaign automation. Met verschillende triggers,notificatie-, tag- , als/dan – en goal mogelijkheden.

Tuurlijk, als je van snel en simpel houdt, is een uitgebreid pakket misschien niet het eerste waar je aan denkt. Maar ben je komend jaar van plan je marketing serieus aan te pakken, start met email automation.

Want de toekomst is nu. En een platform met geadvanceerde functionaliteit maakt je bedrijf of organisatie future proof. En haakt in op de 3e social marketing trend die ik in 2018 ook belangrijker zie worden:

3. Zelf segmentatie

Nee, dit is niet een of andere afwijking of ziekte ; -) .

Maar binnen je totale inbound marketing strategie is een van de belangrijkste zaken het kwalificeren van leads. Goede social marketing campagnes leveren namelijk een berg aan leads op. Maar wil je hier ook daadwerkelijk resultaten mee halen zoals verkopen of aanmeldingen, dan zul je deze leads goed moeten opvolgen en leiden naar de conversie die jij voor ogen hebt.

En met een systeem als ActiveCampaign kun je dit proces  via email (en nu ook Facebook) zo automatiseren dat leads zelf aangeven of, hoe en wanneer zij doorwillen naar de volgende fase in je funnel. Op die manier beslissen zij zelf in welk segment ze vallen. En waneer ze klaar zijn om in te gaan op je aanbod.

quiz builder Afbeelding: Bezoekers flow in Thrive Quiz Builder 

Maar bij bovenstaande ga ik er al van uit dat leads in je CRM systeem zitten. Hoe zit het daarvoor dan? Vanaf het het eerste bezoek aan je website. Ook hier kun je leads al kwalificeren voordat ze überhaupt in je CRM systeem komen.  Een manier om dit te doen is door bezoekers van je website te vragen waarmee jij ze kan helpen. Of welk product het interessantst voor hen is. Je kan dit heel subtiel en natuurlijk doen door middel van een kwis. Ja, een kwis!

Dit jaar kwam Thrive bijvoorbeeld met de Quiz Builder. Ik raad je aan om deze te bekijken [ check hier >>> ] , dan snap je hoe je hiermee prospects en leads automatisch kan kwalificeren. En zo uiteindelijk een perfect afgestemd aanbod kan doen.

Ik zie deze trend zeker nog verder ontwikkelen komend jaar. Want ook bij andere kanalen speelt zelf segmentatie een belangrijke rol. Ik benieuwd of jij dit ook herkent.

4. Messenger marketing & automation

Privé chatten we er flink op los met zijn allen. En ook zakelijk wordt chat inmiddels ingezet. Denk aan chatfuncties op websites waar je snel met vragen terecht kan.

Maar waar in 2017 zeker de trend voor is ingezet, is messenger marketing en automation. En vooral dat laatste, automation, is een super interessante en krachtige strategie mits goed toegepast. Dus wat is het en waarom is het iets om in de gaten te houden of zelfs mee aan de slag te gaan?

Messenger

Laat ik daarvoor eerst ingaan op de marketing mogelijkheden die de Messenger applicatie biedt. Om te beginnen met onze blauwe vriend Facebook met het Messenger platform. Het heeft hiermee een nieuwe plaatsingsmogelijkheid voor advertenties. Maar je kan ook mensen naar Messenger sturen met behulp van Facebook advertenties. Waarom je dat zou willen, leg ik hier verder uit.

Here come the bots

Facebook geeft aan bedrijven die hun klanten een Persoonlijke messenger ervaring willen geven te ondersteunen. Dat is geweldig nieuws voor midden-klein bedrijven die hiermee sneller en makkelijker vragen van klanten kunnen beantwoorden.

Maar wat als je dit op schaal wil doen? Bijvoorbeeld als je honderden vragen tegelijkertijd krijgt. Of als je via Messenger 1000 nieuwe klanten wil werven? Dan gaat het je in je eentje niet lukken om 1 op 1 berichten via Messenger te sturen. Daar is nu een geweldige oplossing voor: Messenger chat bots.

Zie dit als virtuele medewerkers die 24/7 voor jou aan het werk zijn. En voor jou alle inkomende vragen opvangen. Ideaal om in te zetten boven in je funnel of zelfs tijdens het onboarding proces (nadat iemand klant geworden). Maar de mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos.

Messenger chat flow

Voorbeeld van Messenger automation flow

Je hebt grofweg twee soorten bots: Bots die echt een gesprek met mensen aangaan. Zij maken hiervoor gebruik van Artificial Intelligence. En chatbots die je zelf kan programmeren en waarmee je de messenger ervaring voor jouw contacten kan automatiseren.

Beiden typen bots zijn interessant om in de gaten te houden komend jaar. Maar waar ik je vooral op wil wijzen is Messenger automation met behulp van bots die je zelf kan programmeren. AI is veel complexer om in te stellen. En moet naar mening bij voorkeur onderdeel zijn van een klantenservice team. Omdat er altijd een fysieke medewerker moet monitoren en eventueel het gesprek kunnen overnemen, indien de bot niet de juiste antwoorden geeft.

Met Messenger automation kun je mensen vanaf hun eerste interesse in jouw dienst/product/(maar ook: vacature, opleiding, goed doel, etc…!) meer leren hierover en uiteindelijk leiden naar een aanbod. Of een fysiek contact moment. Zoals bijvoorbeeld een belafspraak of koffie afspraak.

Oftewel,  een keer instellen en dan gaan!

Vind jij dit interessant? Laat het even weten. Momenteel ben ik verschillende Messenger bots aan het instellen. Voor dit blog wat te uitgebreid om toe te lichten, maar ik verneem graag of je hier meer over wil weten.

WhatsApp

Dan het kanaal waar je waarschijnlijk meteen aan denkt bij chat: WhatsApp. Dit jaar heeft dit chat platform veel nieuwe functionaliteit doorgevoerd die het ‘socialer’ maakt. Kijk bijvoorbeeld naar  Status updates,  ‘live locatie delen‘  en een Snapchat achtige camera functie met verschillende stickers. En de mogelijk om hoge resolutie foto’s te delen. Het lijkt bijna een omgekeerde beweging: van chat naar social app.

whatsapp-stickers

WhatsApp camera biedt nu de mogelijkheid om verschillende stickers toe te voegen aan je foto.

En die extra functionaliteit is zeker leuk. Maar natuurlijk veel interessanter zijn de marketing mogelijkheden. Komt er bijvoorbeeld een Whatsapp advertentie platform aan? Zo’n 5,5 jaar geleden meldde WhatsApp nog stellig nooit advertenties te verkopen via de chat app. Maar na de overname van Facebook was het natuurlijk wachten tot de blauwe marketing gigant een verdienmodel op WhatsApp zou gooien. Wordt 2018 het jaar?

 

WhatsApp Business rolt langzaam uit. 

Wat wel zeker is: WhatsApp Business. Een nieuwe app die eind november is gelanceerd. Speciaal voor bedrijven om een betrouwbaar bedrijfsprofiel te bouwen, gepersonaliseerde diensten te leveren en altijd te kunnen antwoorden met automatische afwezigheidberichten. Vooralsnog niet te vinden in Nederlandse Playstore. Maar grote kans dat dit in 2018 gaat gebeuren.

Aangezien WhatsApp onderdeel is van Facebook zal het me niet verbazen als bepaalde techniek achter Messenger ook ingezet zal worden voor WhatsApp.

Daarnaast verwacht ik dat de targeting via Facebook in combinatie met WhatsApp nog beter zal worden. Op het blog van WhatsApp over ‘de toekomst’ is letterlijk te lezen: “Indien jij een Facebook-account hebt, zal het koppelen van jouw telefoonnummer met de systemen van Facebook hen in staat stellen om betere vriendsuggesties te doen en jou relevantere advertenties te tonen.

Wellicht blijft WhatsApp hierdoor trouw aan hun stelling dat ze nooit advertenties zullen tonen in hun chat app. Maar als marketeer zul je hoogstwaarschijnlijk in 2018 wel gebruik kunnen maken van WhatsApp data voor je Facebook advertenties.

Site Messages

Vanuit een hele andere insteek komt ActiveCampaign met hun nieuwe functionaliteit om via chat op je website persoonlijke berichten te sturen naar bezoekers van je site. Dit is opmerkelijk, omdat we ActiveCampaign vooral kennen van e-mail.

Met Site Messages van ActiveCampaign kun je nu bezoekers direct persoonlijke berichten sturen.

Maar zoals ik ook al bij trend 1 noemde, is  de email marketing & automation provider lekker bezig een compleet inbound marketing platform te worden. Want naast e-mail, SMS en Facebook Custom Audiences kun je nu ook chat in je marketing toolbox toevoegen. En kun je ook besparen op een extra chat tool die je apart zou moeten aanschaffen.

Goed om te weten natuurlijk: hoe verschilt deze Site Messages nou van andere chat tools? Heel simpel, ActiveCampaign is een CRM systeem. Wat betekent dat leads via Site Messages meteen in je funnel terecht komen via bijvoorbeeld een automation of de zelfsegmentatie zoals ook genoemd bij trend 3.

Je hebt zo in een keer veel meer marketing mogelijkheden om deze lead na het eerste contact op te volgen. In een stand-alone chat applicatie blijft alle data en informatie binnen de chat app. En zul je het er uit moeten gaan trekken en dan importeren in je CRM systeem of je Facebook marketing dashboard.

Kortom, zeer zeker een trend om in 2018 te volgen!

5. Relevantie marketing

We wisten het stiekem al. Maar door banner blindheid zul je als marketeer veel beter je best doen om de aandacht te krijgen van jouw doelgroep. Wie leest bijvoorbeeld nog de papier folders die door je brievenbus gegooid worden? (Side note: In Amsterdam moeten mensen binnenkort met een ja-ja stickers zelfs dubbel optinnen om deze te ontvangen!)

En dan de online equivalent: display ads van bijvoorbeeld Google Adwords of het Facebook Audience network. Ziet je doelgroep ze nog?

Ja, ze werken nog steeds. Maar als ik display campagnes draai tegen bijvoorbeeld Facebook tijdlijn advertenties, dan converteert de tijdlijn nog altijd beter. Het onderbreken van de aandacht van iemand die door zijn Facebook tijdlijn aan het scrollen is, was een paar jaren geleden daarom echt een kunst die je eigen moest maken.

Inmiddels is er een verschuiving gaande van interruptie marketing naar relevantie marketing.

Maar gelukkig werken storende berichten, schreeuwen, verkopen of advertenties die totaal niet op de doelgroep zijn afgestemd minder goed. Ik verwacht dat dit in 2018 nog veel meer zal doorzetten. Echte Social marketing wordt hiermee zoveel belangrijker.

En wat is dat dan ‘echte sociale marketing’? Dat is relevantie marketing. Of nog een stap verder: permission based marketing. Relevantie is dus niet zover een trend. Maar het toverwoord voor 2018.

relevantiescore

In je Facebook advertentie dashboard kun je precies zien hoe relevant je advertenties zijn. (Ik ga voor een 10!)

Ga dus altijd voor een relevantie score van 10. Dit betekent dat mensen super blij zijn om je advertentie te zien. Relevanter kan niet. Ik adviseer je dan ook om dit komend jaar nog beter in de gaten te houden, zodat je mensen voorziet met informatie die ze graag tot zich willen nemen.

6. Growth hacking

Growth hacking is sinds dit jaar een steeds gangbaarder begrip geworden. Met als hoogtepunt dit jaar de vertaling van het boek Hacking Growth. De ultieme bevestiging dat growth hacking ‘geland’ is in Nederland.

Bij diverse vacatures zie je nu bijvoorbeeld niet meer staan Marketing Manager, maar Growth Lead. Ook worden er geen online marketeers meer gezocht, maar growth marketeers.  Want het is waar. Marketing is leuk, maar groei is alles.

Of zoals ik zelf zie:

Net zoals het Lean Startup principe business modellen en product ontwikkeling compleet heeft veranderd. Zo doet Growth Hacking dat voor klanten werving, behoud en omzet ontwikkeling.

Inbound marketing strategieën zoals social marketing zijn in deze context meer dan ooit relevant. En vooral testen, goed doormeten en de juiste analyse op je resultaten zijn key om je marketing inspanningen en – budget effectief in te zetten.

Wil je jouw bedrijf of organisatie naar het volgende niveau brengen, dan zou ik me dus zeker in growth hacking verdiepen. Deze aanpak is niet nieuw, maar gaat komend jaar nog veel meer doordringen in Nederland. – Overigens een van de redenen waarom ik mijn headline op LinkedIn heb aangepast 😉

7. Connected services

Na al deze trends duizelt het je misschien van alle diensten en apps die ik heb genoemd. Naar mening zijn deze (of vergelijkbare tools) onmisbaar in je ‘marketing toolbox’. Maar de grote hamvraag is natuurlijk:

Hoe zorg dat je al deze tools en applicaties als een geoliede machine samenwerken?

Zodat de tools voor jou gaan werken in plaatsen van dat jij tijd en energie kwijt bent om deze aan het werk te krijgen. Het antwoord is het koppelen van al deze verschillende diensten. Zodat jij een krachtige marketing machine hebt die jou ondersteunt om je bedrijfs- of organisatiedoelstellingen te bereiken.

Ja, er zijn oplossingen die dit allemaal in een aanbieden. Maar ik ben zelf meer voorstander van de beste applicaties zoeken voor een specifieke opdracht of klant. Met altijd de flexibiliteit om te wisselen wanneer ik betere of goedkopere tools vind.

Apps kun je tegenwoordig snel en makkelijk koppelen met een API. Soms direct aan elkaar, maar ook via bijv. Zapier

Vroeger was dit koppelen rocket science. En vergde zwaar en duur programmeerwerk. Maar nu is het enige dat je nodig hebt een API. En al je applicaties kunnen met elkaar praten. Ook dit is een trend die door gaat zetten.

Want wie wil er nou vastzitten in een eco-systeem?

De uitdaging is nu dus niet meer het technisch koppelen van applicaties, maar vooral: wat koppel je? En met welke strategie in je achterhoofd doe je dat?

Veelbelovend: Snapchat

Tot slot, nog niet zozeer een trend. Want de marketing mogelijkheden waren voor de Nederlandse markt tot op heden nog vrij beperkt.

Maar toch, tegen het einde van het jaar konden we eindelijk  Snapchat tracking in de vorm van een Snap Pixel installeren. En lanceerde Snapchat ook hier hun advertentie apparaat. Compleet met hun dashboard Snap Publisher.

Snapchat marketing dashboard

Het Snapchat marketing dashboard. (Rara, waar lijkt dit op?) 

Snapchat bedient een andere doelgroep dan bijvoorbeeld Facebook. En kan om allerlei redenen super interessant voor je zijn. Bij het lanceren van hun advertentie apparaat deed ik al wat suggesties waar je Snapchat marketing voor zou kunnen inzetten.

Hoewel ik momenteel nog geen actieve campagnes via Snapchat heb gedraaid, vind ik het zeker een marketing kanaal dat je komend jaar in de gaten moet houden. Onder andere omdat Snapchat hele andere advertentie producten en een veel meeslependere ervaring biedt dan zijn concurrenten.

Knallen!

Het belooft dus een mooi jaar te worden. Ik kan niet wachten. En ik hoop dat ik je geïnspireerd heb om eens naar deze trends te kijken. Voor nu wens ik je het allerbeste voor 2018!

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments