Het verschil tussen search- en social marketing
Als je meer resultaat wil behalen met je online marketing inspanningen, dan is het goed te weten wat het verschil is tussen search- en social marketing.
Om je hierin verder in mee te nemen dit blog en onderstaande video. Hier leg ik het verschil uit tussen Google en Facebook. Of specifieker: search- en social marketing.
Behoefte bepaald
Om het eenvoudig uit te leggen, is het makkelijkste om te kijken naar de behoefte van jouw ideale klant. Deze bepaalt de manier waarop iemand op zoek gaat naar informatie of informatie tot zich neemt.
Search marketing
Bij search marketing draait om een snelle oplossing voor een ‘probleem’. Bijvoorbeeld iemand is op vakantie en wil de dichtsbijzijnde supermarkt vinden. En googlet dan ‘supermarkt’ en ‘plaatsnaam’. Of iemand is op zoek naar een nieuwe fiets en googlet dan ‘fiets’ eventueel gevolgd door extra zoekwoorden als ‘beste, ‘dames’, ‘zwart’.
Bij search marketing draait het om het vervullen van een urgente behoefte.
Bij zo’n zoekopdracht wil je meteen resultaat. In het laatste geval een lijst met de beste zwarte damesfietsen. Maar soms is het nog dringender. Bijvoorbeeld als je gootsteen lekt en je wil dit zo snel mogelijk gerepareerd hebben, dan zoek je waarschijnlijk op ‘loodgieter’ en ‘ [plaatsnaam]’. Een slimme loodgieter zorgt dan niet alleen dat ‘ie bovenaan staat, maar ook dat meteen zijn telefoonnummer bij het zoekresultaat. En nog beter wat recensies, website en adres.
Social marketing
In tegenstelling tot search draait het bij social veel meer om gevonden worden. Een klant jou laten ontdekken. Iemand die op Facebook door zijn tijdlijn scrollt, is veel meer bezig met wat zijn vrienden aan het doen zijn, dan met jouw business or organisatie. Je zal dus echt je best moeten doen om op een sociale manier de aandacht te trekken en in te spelen op een behoefte die deze persoon wellicht heeft.
Bij social marketing draait het daarom meer om het vervullen van een latente behoefte.
Als we dat voorbeeld nemen van die fiets. Je zou bijvoorbeeld door middel van een advertentie alle vrouwen die van zwarte fietsen houden kunnen gaan targeten. Door het slimme systeem van Facebook kun je deze doelgroep namelijk precies samenstellen. Deze vrouwen zijn zich dan nog niet bewust van het feit dat zij een zwarte damesfiets willen kopen, maar door jouw advertentie krijgen ze die interesse wel.
Follow-up
Om in het voorbeeld te blijven: of jij degene bent die de zwarte fiets verkoopt (ervan uitgaande dat je een damesfietsen verkoper bent) wordt niet meteen bepaalt door die ene advertentie. Maar ik hoop dat je nu begrijpt hoe search zich tot social verhoudt. En hierop je strategie kan bepalen. Je zou bijvoorbeeld social kunnen inzetten om een eerste behoefte op te wekken. En vervolgens door middel vna SEO en SEA zorgen dat vrouwen die gaan googlen op meerdere kenmerken altijd bij jou uitkomen.
Een goede follow-up is dus essentieel om uiteindelijk van website bezoekers of Facebookers klanten te maken.
Niks is zwart-wit
Nu is het natuurlijk niet zo dat je met search geen latente behoefte kan vervullen of met social geen urgente. Want ook in Facebook kun je bijvoorbeeld zoeken. Heel goed zelfs. En ook via Adwords bijvoorbeeld kun je met display advertentie ook heel goed een latente behoefte aanwakkeren. Ik heb hier alleen een leidraad aan proberen te reiken die je helpt om je strategie scherper te krijgen.
Investeren in adverteren
Misschien denk je bij search meteen aan SEO Optimalisatie (Search Engine Optimalisatie of zoekmachine marketing). En bij social aan het plaatsen van berichten op Facebook.
Maar met search marketing bedoel ik SEA (Search Engine Advertising), want SEO gaat vooral over het beïnvloeden van organische zoekresultaten. Ook bij social marketing bedoel ik niet het bereik van je kanaal vergroten door organische content. Maar door het inzetten van social ads.
Oftewel investeren in je marketing met advertenties via deze kanalen. Met als uitkomst een groter resultaat dan de investering die je erin stopt. Tegelijkertijd is dit volledig meetbaar en kun je door goed te monitoren jouw campagnes optimaliseren; en zo het resultaat (bijvoorbeeld verkopen) bepalen.
Je hebt mede door de krachtige marketing dashboards van beide bedrijven veel meer in eigen hand. En kan hierdoor super gericht je doelgroep bedienen.
Wat kies jij?
Ik hoop dat het verschil duidelijk voor je is. En dan ben ik natuurlijk erg benieuwd welke strategie jij kiest. Laat het weten in een reactie.