LinkedIn Lead Gen Forms
LinkedIn introduceert LinkedIn Lead Gen Forms. Een nieuw advertentieproduct voor mobiel waarmee je snel leads kan verzamelen, doordat alle lead informatie automatisch wordt ingevuld vanuit het LinkedIn profiel.
Het enige dat een lead hierdoor hoeft te doen is op de CTA button ('Verzend' of ' Download' bijvoorbeeld) te drukken. Voor elke marketeer natuurlijk een droom die uitkomt. Want het invullen van gegevens en eventueel doorsturen naar een landingspagina zorgt altijd voor een bepaalde bouncerate. Dus in theorie heb je die hiermee weggenomen. Momenteel is er via social geen snellere manier om leads te verzamelen. Het is letterlijk advertentie zien, beslissen of interessant, zoja klik! Lead is binnen.
Lead Ads
Nu weet ik wat je denkt. "He, ken ik dat niet ergens van?". Yep. Het is een regelrechte kopie van Facebook's Lead Ads dat al veel eerder gelanceerd werd. Ook hier worden gegevens automatisch overgenomen van het Facebook profiel van je lead. Toch is er een groot verschil tussen Linkedin Lead Gen Forms en Facebook Lead Ads.
Als we het promotie filmpje mogen geloven worden leads automatisch naar je CRM of marketing automation systeem gestuurd. Bij Facebook Leads moet je deze handmatig downloaden en in je CRM of email marketing systeem laden, zodat je jouw follow-up acties kan starten. Dit is natuurlijk enorm frustrerend en tijdrovend. Zeker als je advertenties succesvol zijn en je veel leads genereert.
Daarbij verlies je hiermee zeer kostbare tijd, want je wil je leads het liefst meteen opvolgen. En niet moeten wachten tot je de hele lijst hebt gedownload. De enige manier voor Facebook Lead Ads om dit te automatiseren is met ConnectLeads of Zapier. Ik zal nog testen hoe soepel de integratie van deze Lead Gen Forms met CRM- en andere marketing systemen verloopt, dus je kan hier binnenkort nog een update over verwachten.
[ update november 2017 ] Inmiddels wat meer getest met lead gen form en helaas is hetniet zo dat je leads automatisch in je CRM systeem kan laten lopen. Ook hier heb je een vergelijkbare software voor nodig zoals bij Facebook Lead Ads om de connectie te maken.
Wat kun je ermee
Met LinkedIn Lead Gen Forms (volledig uitgeschreven: Lead Generation Formulieren) kun je downloads aanbieden zoals whitepapers of ebooks. Of mensen laten inschrijven voor een event, webinar of nieuwsbrief.
Zelf starten
Ik ben erg enthousiast over dit nieuwe product. Echter, natuurlijk zal het zich moeten bewezen. Maar van Facebook weet ik dat deze leads over het algemeen duurder zijn dan 'normale' leads die je via click- of conversie ads binnenhaalt. Daarom verwacht ik eerlijk gezegd ook dat deze LinkedIn leads aanzienlijk duurder zullen zijn. Natuurlijk mag dit geen reden zijn om niet hiermee te starten, ervan uitgaande dat je hiermee hoog gekwalificeerde leads binnen haalt.
Je kan er vanuit gaan dat ik dit uitgebreid ga testen. Ik zal deze LinkedIn Lead Gen Forms ook testen tegen Facebook Lead Ads, dus wil je hiervan op de hoogte blijven, bookmark dan dit blog. Of volg mij via Facebook (@sclmstrs). Zodra ik genoeg data heb, zal ik de conclusies hiervan publiceren.
Heb je vragen, laat het dan weten via de comment sectie hier beneden. En wil je nu zelf starten, check dan de speciale Lead Gen Forms pagina op LinkedIn.