Keiharde resultaten in de zachte sector


Werk je als manager, directeur, zelfstandige of als communicatie/marketing professional in het onderwijs, cultuur, zorg, welzijn, overheid of bij een non-profit organisatie, oftewel in de zachte, niet-commerciële sector?


Gefeliciteerd!


Het zijn namelijk prachtige tijden wanneer het gaat om bijvoorbeeld het binnenhalen van aanmeldingen voor je diensten, trainingen, opleidingen, congressen, evenementen of bijeenkomsten. Maar ook wanneer het gaat om het binnenhalen van nieuwe medewerkers, vrijwilligers, pleegouders, donateurs.


Het is nu makkelijker dan ooit. En het kan tegen veel minder budget dan ooit.

Door het internet kun je de meeste processen automatisch laten verlopen. En kun je met een druk op de knop een mega publiek bereiken en heel gericht mensen aan je organisatie binden die echt in je geïnteresseerd zijn.


En in een tijd dat er minder subsidies beschikbaar zijn, fondsenwerven moeilijker gaat en er wordt geëist dat je veel meer eigen inkomsten genereert en vraaggericht gaat werken, is dat natuurlijk geweldig goed nieuws.


Tegelijkertijd weet ik dat het niet voor elke organisatie of bedrijf zo makkelijk is. En misschien behoor jij hier wel toe. Of misschien ben je nog niet helemaal overtuigd van de online kansen die er liggen. Of je bent wel overtuigd, maar je weet niet hoe je deze online strategieën moet implementeren. Of hoe je überhaupt een goede online strategie moet opzetten. Of hoe je intern draagvlak creëert om hiermee aan de slag te gaan.


Dan is dit blog voor jou.


Jij bent namelijk niet de enige. Ik heb de afgelopen 5 jaar veel organisaties en organisaties in deze sector geholpen. Hoewel de ondersteuning die ik bood uiteenliep, vond ik het opvallend dat deze wel allemaal met hetzelfde vraagstuk zaten. En nadat ze de stap naar online marketing gemaakt hadden, mega resultaten haalden. Wat dit vraagstuk is en vooral hoe dit te tackelen zal ik je verder uitleggen.


Maar eerst: wat zijn mega resultaten? Dat is bijvoorbeeld een evenement dat binnen no-time vol zit. Trainingen die als warme broodjes over de online toonbank gaan. Sollicitanten die met bakken tegelijk hun motivatiemail en cv opsturen. Vrijwilligers die zich en masse aanmelden. Kiezers die zorgen dat een partij zetels erbij krijgt. Een artiest die doorbreekt als nationale popster. Festivals die door kunnen gaan met genoeg funding.


Of 'gewoon' je volgers op social media verdubbelen. Je engagement op je sociale kanalen door het dak laten gaan.

Maar ook mega resultaten in tijdswinst: Bijvoorbeeld trainers die niet 100 gratis introductie trainingen moeten doen om 10 aanmeldingen binnen te halen. Of jij als communicatie medewerker die kan stoppen met het klooien met allerlei excel sheets. En het drukken en versturen van flyers of uitnodigingen voor die grote bijeenkomst, congres of evenement.


Of ondernemers en geboren netwerkers die niet meer per se door het hele land netwerkbijeenkomsten moeten afgaan, koffie drinken, visitekaartjes uitdelen in de hoop ooit hier iets uit te halen. Hoop is namelijk in barre tijd goed om te hebben. Maar wanneer je serieus aan marketing doet de grootste onzin om je strategie op te baseren.


"Hoe kan het dat deze organisaties en bedrijven mega resultaten behalen?", vraag je je misschien af. Deels omdat zij ervoor durven te gaan. En snappen dat de transformatie nodig is om te blijven bestaan en te groeien in een wereld waarin iedereen online is. En omdat blijkt dat die stap veel kleiner is dan voorheen gedacht. 


Ben je zelfstandig of werk je bij een wat kleinere organisatie? Dan heb je als voordeel dat besluitvorming  makkelijker te tackelen is. In mijn ervaring vliegen deze organisaties daarom de grote kolossen om deze reden met gemak voorbij.


Een andere reden is dat online veel makkelijker en sneller te schalen is dan en oude of bushokjes marketing. Je leert veel sneller wat wel en niet werkt. En je kan zo veel efficiënter je budget inzetten. En hiermee sneller, grote stappen maken.


Klinkt dit als muziek in je oren? Dan wil ik je meenemen in wat concretere voorbeelden en situaties waarin jij of je organisatie/bedrijf nu wellicht in verkeerd.

Een goed product verkoopt niet vanzelf

Nog steeds zijn er kunstenaars die denken dat goede kunst vanzelf verkoopt. Of auteurs die eerst een heel boek schrijven en dan pas gaan nadenken over hoe dit te verkopen.


Dit ligt niet aan die kunstenaars of schrijvers. Zij kunnen het niet helpen dat ze zo denken. Maar dat geldt ook voor jou als manager of professional bij een grote zorg-,onderwijs- of andere non-profit organisatie.


Jarenlang vloog de subsidie door de gangen. Of kon je voor meerdere jaren een aanvraag doen bij een fonds en was je verzekerd van inkomsten. Op basis van je capaciteit en expertise kon je zo perfect een aanbod samenstellen. Gedacht vanuit wat jij als organisatie kan bieden. Productgericht.


Later werd dat wat vaker projectmatig ingestoken. Maar nog steeds kon jij verzinnen hoe je aanbod er uit kwam te zien.

Maar niet meer. Fondsen willen niet dat je bij hen aan het infuus komt te liggen. Overheid deelt minder subsidies. De concurrentie is harder. 

Nieuwe werkelijkheid

De keiharde realiteit is dat je dus veel meer ‘aan de bak’ moet. Dat begint met duidelijkheid over je positionering in de markt en jouw proposities naar de verschillende doelgroepen die je bedient. Kijk bijvoorbeeld naar de zorgsector en het effect van de hele decentralisatie. Dit eist meer samenwerking tussen organisaties.


En je moet nu ineens vraaggericht gaan werken. In plaats van productgericht. 

Het gaat er niet meer om hoe jouw aanbod aansluit op wat jij (als organisatie) het beste kan. Maar hoe jij aansluit op een behoefte in de markt met de capaciteit en expertise die jij voor handen hebt. 


Tegelijkertijd ontstaan er hierdoor ook meer aanbieders. Soms kleinere, flexibele en gespecialiseerde aanbieders. Andere samenwerkingen. En zo ook concurrentie. 


Maar kijk vooral ook even naar jouw doelgroep. Ja, dat kunnen professionals zijn, B-to-B. Maar ook consumenten, klanten of cliënten. Deze consumeren, communiceren en oriënteren totaal anders dan in de jaren dat je met bushokjes marketing nog resultaten kon behalen.

We zijn beland in het mobile first tijdperk.


En nog steeds zijn er organisaties die met belachelijk lange formulieren aanmeldingen binnen denken te halen. Of soms zelfs nog met Word documenten werken die je moet downloaden, invullen en terug mailen. 


Herken je deze situaties?

Nieuwe aanpak

Dan weet je dat er een totaal andere aanpak nodig is om je doelgroep te bedienen. Meer marketing, minder communicatie. Meer online, minder analoog.


Zoals in de buitenwereld vereist wordt dat organisaties meer samenwerken. Zo vergt deze aanpak intern dat afdelingen meer met elkaar samenwerken. Een marketeer heeft de ICT afdeling nodig voor allerlei instellingen in de website bijvoorbeeld.


En waarom zou je bijvoorbeeld mensen ‘van de inhoud’ laten nadenken over een wervingscampagne? Zonder online marketeer ga je misschien mooie, creatieve dingen maken. En vooral heel lang nadenken over welke kleur goed bij de campagne past. Maar conversie zal uitblijven.

Kansen

Juist in deze sector liggen enorme kansen. We kopen massaal online, sluiten verzekeringen online af, boeken vakanties via websites en organiseren ons sociaal leven met behulp van de mobiele telefoon. 


En toch blijven we als non profit marketeers nog steeds mensen bestoken met onze papieren middelen. Of zetten we in een grootschalige campagne, terwijl je zoveel gerichter kan werven.


En zoals ik dit blog begon dat het prachtige tijden zijn. Zo wil ik je oproepen om gebruik te maken met alle nieuwe mogelijkheden. Laat het internet voor je werken. En ga knallen met online marketing!


Heb je hier hulp bij nodig, kijk dan eens op deze pagina >>>

Auteur: tassoheijnen
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Keiharde resultaten in de zachte sector
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}