Het verschil tussen social media management en social media marketing

 

Facebook adverteren: Organisch of betaald bereik?

Ben je braaf elke dag content op je sociale kanalen aan het plaatsen, maar vraag je jezelf soms toch af: "Waar doe ik het voor?"


Of misschien heb je een heel team dat via Hootsuite, Buffer, Coosto of andere social media planners dagelijks bezig is jouw sociale kanalen te voorzien van de mooiste video' en foto's.

Ja, het levert heel veel bereik en engagement op. En hierop word je ook afgerekend. Rapporteren dat je x-aantal mensen hebt bereikt en zoveel mensen hebben gereageerd is voor iedereen meteen duidelijk. Lekker makkelijk toch?


Misschien heb je ook wel een idee hoeveel mensen hebben doorgeklikt, op je website zijn gekomen en zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief, aangemeld voor je event, gesolliciteerd of zelfs een verkoop hebben gedaan.


Maar wat als dat niet genoeg is? Wat als bijvoorbeeld 10 aanmeldingen niet genoeg zijn om je event door te laten gaan? En wat is zo'n inschrijving op je nieuwsbrief eigenlijk waard?


Je hebt geen idee hoe je ervoor kan zorgen dat meer mensen zich gaan aanmelden. Nouja, geen idee is misschien overdreven. Het enige dat je kan verzinnen is nog meer of juiste andere content plaaten. Want misschien ligt het wel aan de copy? Of misschien moet je wel video gebruiken in plaats van foto's? Nee, het ligt aan het kanaal! Niet Twitter, maar Instagram. Of zelfs, misschien bedenk je: laten we toch maar posters gaan maken en flyeren op plekken waar onze doelgroep komt.

Afbeelding: Verkoopcijfers boek met PR en media aandacht (nationale TV, blog RTL Z, krant) vs betaald bereik via Facebook

Herken je dit dilemma?

Waarschijnlijk wil je het dan beter aanpakken. En weet je stiekem. Of misschien wel helemaal dat betaald bereik (adverteren) the way to go is. Want je weet dat organisch bereik (het plaatsen van berichten op je tijdlijn) beperkt is en heel slecht getarget. Neem bijvoorbeeld een van de hoogst converterende kanalen van dit moment: Facebook. Die knijpt je organische bereik tot wel 90%.


Dat betekent heel concreet dat jouw Facebook pagina met 10.000 likers, slechts 1000 mensen bereikt! En heb je een wervingsdoelstelling, dan moet je uit die 1000 mensen ook nog mensen proberen te converteren. Dat wordt natuurlijk heel dun. Vooral als je beseft dat je dagelijks met man en macht jouw fans probeert te bedienen met waardevolle content.


Betalen dus voor je bereik.

Dat weet je inmiddels. Of misschien ben je daar zelf nog helemaal niet van overtuigd. Of wellicht moet je jouw partners of het management hier nog van overtuigen? Want waarom zou je betalen voor bereik op sociale kanalen? Je hebt eindelijk een content strategie staan en investeeert hier ook in. Dus wat is de meerwaarde?


Als dit is waar je mee worstelt, dan leg ik je in dit blog uit waarom je echt wel wil betalen voor je bereik op social media. En dan heb je meteen iets om je business partners of managers in de boardroom mee om de oren te slaan.


Vooral als je werkt met mensen die denken dat marketing reclame is (en eigenlijk een beetje vies). Of die PR verwarren met marketing. En bij campagnes denken aan bushokjes marketing, oftewel grote billboards ophangen en misschien wel hele tv shows hier omheen bouwen.


Soms zeggen deze mensen dingen als: "Wij gaan toch niet betalen voor social media". Of "We zijn toch al goed bezig, want kijk eens hoeveel mensen we hebben bereikt. Waarom betalen?" Vaak komen deze gedachtes voort uit:


  1. Onkennis. Men weet gewoon niet het verschil tussen organisch en betaald bereik.
  2. Angst. Voor kosten. Voor resultaat. Of door al dat AVG gedoe, is men in de war over privacy schending.

Om met nummer 2 te beginnen (1. leg ik verder uitgebreid uit bij 'Voordelen betaald bereik'). Daar heb ik een antwoord voor dat elke manager en directeur blij zal maken: ROI. Of specifieker: ROAS (Return On Ad Spent)


Betaald bereik is namelijk gericht bereik. En gericht bereik betekent resultaten. Oftewel, meer conversies, leads, klanten, maar ook: donateurs, deelnemers, kandidaten, nieuwsbrieflezers.

Met betaald bereik zijn mega resultaten te behalen. Denk aan een ROAS van 10.000%*! Concreet: mij is het gelukt om van 1000 100.000 te maken. Ja, dat lees je goed: van elke euro die erin ging, kwamen er 100 uit! Dat is mij nog nooit gelukt met bushokjes marketing en zelfs niet met mega PR op televisie of acties op de Dam. Jou wel?


Dus als je bang bent om met minder budget meer resultaat te behalen, dan zit je misschien wel op de verkeerde plek 😉 Maar zonder dollen, ik hoop dat dit in ieder geval helpt om meer draagvlak te krijgen voor inzet op betaald bereik.


Een zijspoor: een vraag die je misschien krijgt (of zelf hebt) "Hoeveel kost dat dan?" Deze vraag krijg ik zelf ook vaak. En mijn antwoord is dan altijd:


"Het gaat niet om hoeveel het kost. Maar hoeveel jij eruit wil halen. "


Het gaat erom wat jouw doelstelling is. Wil je een omzet van 100.000? En lukt het je om van 1 euro 5 te maken. Hoeveel ben je dan bereid hier in te investeren? Ben je bereid 20.000 te investeren om er 100.000 uit te krijgen? Dat is de echte vraag die je moet stellen.


Het gaat niet om omzet

En ik weet het: in de betekenisvolle sector gaat het niet altijd om geld en omzet. Er wordt gekeken naar aantal aanmeldingen, inschrijvingen of kandidaten. Maar ook dit heeft een bepaalde waarde. En er zijn ook kosten verbonden aan het werven hiervan. Als je dit inzichtelijk hebt, dan kun je kosten heel goed afzetten tegen de baten. 

In mijn ervaring heb ik organisaties blij weten te verrassen wanneer je de ROAS vergelijkt tussen 'paid op social' met de oude bushokjes marketing middelen. Bijvoorbeeld In plaats van 100.000 euro's aan externe recruitment bureau's naar 10.000 voor een Social media campagne. Of van 10 duizenden euro's aan banners, krantenadvertenties voor pleegouder werving naar een paar duizend euro aan advertentie budget voor Facebook en Instagram. Dit alles met ook nog eens meer resultaat.

Het grote verschil

Lange aanloop, maar even samenvattend en heel simpel het verschil uitgelegd  tussen social media marketing (organisch) en social marketing (betaald) is: organisch bereik, communicatie, branding, content marketing vs betaald bereik werving, marketing, een complete funnel strategie.

Social media marketing is vaak een TOFU (Top Of the Funnel) strategie. Soms gecombineerd met een MOFU (Middle of The Funnel) strategie als we het hebben over lead nurturing.

Social marketing draait om een conversie gerichte benadering van de volledige funnel.

Voordelen betaald bereik

De grote voordelen van betaald bereik heb ik hieronder in een matrix weggezet.

ORGANISCH

BETAALD

bereik

Bepaald door algoritme. Facebook 'knijpt' bereik af tot wel 90%

Jij bepaalt bereik afhankelijk van targeting en budget

frequentie

Eenmalig bereik en bericht zakt snel in tijdlijn

Meerdere malen bereik en in verschillende versies mogelijk.   

doelgroep

Beperkt deel van zelfde bestaande groep (= volgers)

Bestaande, nieuwe en groeiend

doelstelling

Bereik, branding, engagement > content marketing / communicatie

Bereik, branding, engagement, clicks, lead generation, conversie > werving / marketing / 'social selling'

targeting

Breed en beperkte targeting mogelijkheden. 

Zeer gericht en uitgebreide targeting mogelijkheden 

retargeting

Niet mogelijk

Op basis van gedrag en interesses

testen

Testen per bericht

Uitgebreid en snel A-B testen, diverse optimalisatie mogelijkheden

opschalen

Beperkt door capaciteit

Snel, makkelijk. Bij winstgevend adverteren kost dit niks!

Aan de slag

Wil je nu zelf aan de slag of zou je wel wat hulp kunnen gebruiken? In dat laatste geval kijk dan hier hoe je betaald bereik winstgevend maakt.

Eerst meer lezen over Facebook en Instagram adverteren, bekijk dan hier alle blogs >>>

*Disclaimer: dit zijn geen gangbare resultaten. Maar dient ter illustratie.

Auteur: tassoheijnen
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Het verschil tussen social media marketing en social marketing
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}