AuW, dit doet pijn
Facebook heeft vorige maand zijn tijdlijn algoritme veranderd waardoor jouw berichten als bedrijf of organisatie NOG MINDER worden gezien. Facebook doet dit omdat het zijn gebruikers relevant berichten van vrienden en familie wil laten zien. Zodat je op Facebook blijft. En content marketeers en communicatie professionals worden gek! Hoe gaan ze er nu voor zorgen dat mensen bedrijfsberichten zien?
In dezelfde trend kondigde ook YouTube bijvoorbeeld aan reclame inkomsten voor kleine kanalen te stoppen. STOPPEN ja. Zomaar. Uit het niets. Om je kanaal te kunnen monetizen moet je minimaal 1000 abonnees hebben en moeten bezoekers minimaal 4000 uur naar je video’s kijken. Schatting is dat dit zo’n 90% vd Youtubers gaat raken. Dus meer geld voor de elite. En niks voor de massa.
Pijnlijk.
Reden om te huilen? (Ja voor sommigen zeker)
Ondemocratisch?
Ja. Wellicht.
Maar vergeet niet:
Facebook en Google zijn bedrijven die hun eigen regels maken. Je kan er van alles over vinden. Maar hebt er geen drol over te zeggen.
Beslissen zij van de een op andere dag om hun monetization model te veranderen. En jouw volledige verdienmodel is hierop gericht, dan heb je als klein kanaal domweg gewoon pech.
Dat is de realiteit.
Dus vergelijkbaar: misschien ben jij ook wel via Instagram of Facebook allemaal mooie content aan het maken. Om zo een community te bouwen. Likes te verzamelen enzo. Of je bent je kapot aan het Facebook Liven, omdat dit je veel meer bereik oplevert. Of je wil als influencer zo meteen geld verdienen en samenwerken met bedrijven die je willen sponsoren.
Realiseer je dan goed: Je bouwt dit niet voor jezelf, maar voor Facebook. En Facebook laat je hun ecosysteem gebruiken. En jij kan als je slim genoeg bent een leuk verdienmodel op een groot aantal likes of volgers zetten. Of met jouw content die viraal gaat.
Voor nu dan.
Want als Facebook zijn beleid aanpast wat jou niet goed uitkomt, dan heb je net als die kleine Youtubers domweg pech.
Wat kun je doen?
Alternatieven zoeken
Dit is reactief. En betekent dat je niet zelf controle hebt, maar reageert op wat jouw overkomt. In het geval van een kleine YouTuber kun je kijken naar andere platformen waar je een verdienmodel op video kan zetten. Zoals Vimeo of Patreon.
Verspreid je risico en inkomsten.
Een pro-actievere vorm is het verspreiden van je risico en inkomsten. Zo simpel als dat. Bouw meerdere verdien modellen in. Werkt een verdien model niet meer, dan betekent dit in ieder geval niet meteen nul inkomsten. En het geeft je de kans te kijken naar wat echt goed voor je business werkt en daar op door te gaan.
Bouw je eigen platform
Combineer je dit (het verpreiden van je risico en inkomen) met het bouwen van je eigen platform, je eigen community en zo je eigen inkomstenstromen. Dan ben je onverslaanbaar.
Gebruik Facebook. Gebruik Youtube. Maar gebruik het waar het voor is. En scheidt de marketing hiervan.
In het geval van Facebook:Â Gebruik het om in contact te blijven met je vrienden en als bedrijf om interessante berichten te delen. En leer hoe je betaald jouw marketing berichten veel gerichter, doeltreffender en goedkoper op je doelgroep afstemt. En in het geval van YouTube: Gebruik het om gevonden te vonden. En doe de marketing en sales op je eigen site.
Gebruik social media om jouw doelgroep naar jouw ‘platform’ te leiden. En bouw zo een community. En met platform bedoel ik niet een onbetaalbaar platform zoals Facebook of Youtube. Het kan zo eenvoudig zijn als een website + mailinglijst. That’s it.
Maar het belangrijkste dat ik je wil meegeven is dit: Trek mensen op Facebook (of welk ander sociaal kanaal dan ook) zo snel mogelijk naar je site en zorg dan dat je ze zelf kan benaderen waneer je wil. Dan ben je volledig in controle. En hoef je niet te huilen als een bedrijf wijzigingen doorvoert die jou niet schikken.
Concreet actieplan
- Bouw een
websitelandingspagina (GRATIS met WordPress bijvoorbeeld) - Gebruik ActiveCampaign om je community te bouwen
- Leer hoe je leads genereert met Facebook