Facebook en privacy
Wat een week voor Facebook en elke Facebook marketeer! Door het Cambridge University schandaal lijkt het alsof de wereld instort wanneer het gaat om Facebook en privacy.Â
Maar is iedereen van Facebook af?
Voor zover ik kan zien heeft het aantal gebruikers in Nederland niet eens een deuk opgelopen. Ja, er zullen best mensen zijn die hun account hebben opgezegd. Maar ter geruststelling voor jou als marketeer. Jouw doelgroep zit er nog op. Want als ik puur naar de statistieken kijk, dan hebben we in Nederland nog zo’n 10 miljoen gebruikers.
Oplossingen
En nog een geruststelling: Ik zie oplossingen om de commotie rondom dit thema te sussen. En te zorgen dat je zelf meer in the lead bent. Hierover verderop meer.
Privacy Tools
Facebook heeft zelf ook niet stilgezeten. En neemt het heel serieus. Afgelopen maand kwam het sociale netwerk al met Privacy Tools die het beheren van je data makkelijker en veilig maken. En begin april werd Mark Zuckerberg ook aan de tand gevoeld hierover en beantwoordde een aantal pittige vragen.
Verder belangrijk voor jou als adverteerder voor politieke- of verkiezingscampagnes: Facebook is van plan meer inzage te geven in de politieke advertenties die pagina’s draaien. In Canada is hiermee al een eerste test gedaan. De reden hiervoor zijn de perikelen rondom de verkiezingen in de VS in 2016.
Bescherm jezelf
Wat ik belangrijker vind in de discussie Facebook en privacy, is wat jij kan doen als marketeer om zo snel onafhankelijk te zijn van Facebook mocht je doelgroep dit platform vaarwel zeggen. Waarschijnlijk heb je zelf ook die vraag. Want hoe je het wendt of keert. Facebook mag dan HUGE zijn. Hyves was ook binnen no-time compleet vd aardbodem verdwenen.
Een strategie om minder van Facebook afhankelijk te zijn, beschreef ik al eerder in het blog Gebruik Facebook. Maar laat je niet gebruiken nadat Facebook zijn algorithme had aangepast. En zal ik hier verder uitleggen.
Bouw je eigen community
De oplossing is simpel: Bouw je eigen community. Eentje die jij beheert. En waar mensen ook makkelijk en snel kunnen uitschrijven als ze dit willen. Maar vooral waar jij de controle over hebt. En niet een of ander groot bedrijf.
En gebruik dan Facebook om deze community te bouwen.
Nou hoor ik je meteen denken: “Maar Tasso, ik heb toch helemaal geen miljoenen of 100 duizenden euro’s om een tweede Facebook te bouwen?” Goede vraag! Gelukkig, dat hoeft niet. Je hoeft niet een heel sociaal netwerk te bouwen.
Een community is niets meer of minder dan een groep mensen waar jij binnen een besloten omgeving mee in contact bent. En andersom. Een groep die jij kan voorzien van informatie of bepaalde acties kan laten verrichten zoals bijvoorbeeld het laten bijwonen van een evenement. Of het aanschaffen van een bepaald product of dienst die jij aanbiedt.
Daarvoor heb je helemaal geen miljoenen euro kostende infrastructuur nodig!
Het enige dat je nodig hebt is:
- een database waar je jouw contacten verzamelt
- een online omgeving waarin je deze contacten kan beheren
Hiervoor zijn naar mijn mening 3 niveau’s waarop je jouw community kan bouwen:
- online + email
- online + email + besloten omgeving
- online + email + besloten omgeving + offline
Aan de slag
Klinkt dit interessant en wil je nu zelf aan de slag? Doe dan mee met de gratis training ‘Bouw je eigen community’.
[thrive_link color=’blue’ link=” target=’_blank’ size=’medium’ align=’center’]Start hier[/thrive_link]