Facebook adverteren

Waarom starten met Facebook adverteren? Daar zijn hele goede redenen voor. En die zal ik in dit blog geven.

Maar de allerbelangrijkste is:

Facebook werkt perfect als je wervings- of groeidoelstellingen hebt.

Zowel voor profit als non profit, B-to-C als B-to-B.

Ben je ondernemer en wil je nieuwe klanten werven? Ben je coach of trainer en wil je jouw workshops en trainingen vol krijgen? Organiseer je een evenement en wil je uitverkocht zijn? Ben je een goed doel en zoek je een betere manier om donateurs te werven? Of ben je als organisatie of bedrijf op zoek naar nieuwe medewerkers?

Facebook got you covered.

En vraag je uberhaupt af waarom je zou moeten betalen voor bereik. Waarom je niet gewoon kan doorgaan met het plaatsen van heel goede berichten op je sociale kanalen. Lees dan zeker mijn vorige blog over het verschil tussen social media marketing en social marketing. Maar in dit blog ga ik dieper in op adverteren op Facebook en Instagram en geef ik je dé redenen die je over de streep zullen trekken.

De kracht van een sociaal eco-systeem

Facebook adverteren is meer dan via één sociaal kanaal betaald bereik creëren. Je koopt namelijk in op een hele familie van kanalen. Op moment van schrijven zijn dat:

  • Instagram (sociaal netwerk)
  • Messenger (directe berichtendienst gekoppeld aan FB account)
  • Whatsapp (directe berichtendienst gekoppeld aan telefoonnummer)
  • Audience Network (display netwerk)

Dit eco-systeem biedt gezamenlijk nog krachtigere targeting- en plaatsings mogelijkheden.

Je kan zo niet alleen profiteren van een groter bereik. Ook biedt dit je de mogelijkheid een strategie op te zetten waarbij je advertenties via meerdere kanalen tegelijk test, monitort en optimaliseert.

Presteert een bepaald kanaal of plaatsingspositie minder goed dan zet je die simpelweg uit. Zonder dat je hiermee je instel (tijds)investering kwijt bent. Je kan namelijk makkelijk budget verschuiven naar het kanaal of plaatsing die het meeste resultaat oplevert. En dat allemaal vanuit één dashboard.

Vergelijk je dat bijvoorbeeld met Twitter, LinkedIn of Snapchat dan ben je hier wel beperkt tot een kanaal. En zul je ook tussen meerdere dashboards moeten schakelen wil je hier je campagnes instellen. Overigens nog een extra reden om met Facebook adverteren te starten; omdat het Facebook marketing systeem zo geavanceerd is, zijn alle andere systemen peanuts. Maar hierover verderop meer.

Jouw doelgroep zit op Facebook. En Instagram. En Whatsapp.

Met 1 miljard gebruikers wereldwijd en 10 miljoen in Nederland op Facebook durf ik te stellen dat ook jouw doelgroep te bereiken is via Facebook.

Tel daarbij ook nog eens 4,1 miljoen gebruikers Instagram en 11,5 miljoen Whatsapp gebruikers op. En het moet wel heel raar zijn, mocht je jouw doelgroep niet kunnen bereiken.

Bron

Beter nog. Je hoeft mij niet op mijn woord te geloven. Check het zelf! En bekijk hoe groot jouw doelgroep is. Dat kan via de doelgroepstatistieken of de Audience Insights tool. Op basis van kenmerken en interesses kun je zelf een doelgroep maken. En kijken hoe groot deze is, hoe deze verdeeld is per regio en nog veel meer. Erg handig ook om marktonderzoek te doen voordat je een campagne begint.

Doelgroep via de Audience Insights tool van mensen tussen 25 – 50 geinteresseerd in Social media marketing.

Retestrakke targeting

Waarom dat zo belangrijk is, doelgroepen bouwen? Wat denk je dat het succes bepaalt van je Facebook campagne? Een goede advertentie? Mooie foto’s, overtuigende copy?

Allemaal belangrijk.

Maar doorslaggevend is je targeting (=de specifieke doelgroep die je via jouw advertenties bereikt).

En hierin is Facebook king.

Naast de basis targeting mogelijkheden zoals demografische gegevens, kun je mensen op basis van hun persoonlijke interesses bereiken. En hoewel dat al fantastisch is, is er één ding dat Facebook zo’n krachtige marketing machine maakt.

Targeting op basis van gedrag.

Op die manier kun je doelgroepen bouwen op basis van waar mensen echt in zijn geïnteresseerd. Niet omdat je denkt dat zo is. Maar omdat keiharde data dat laat zien op basis van de interactie die personen hebben met je Facebook pagina, advertenties, website, email of Messenger berichten.

Je kan jouw doelgroepen zo op hun wenken bedienen. Maar net zo belangrijk:

Je kan mensen uitsluiten.

En hoewel dat in het normale sociaal maatschappelijke leven niet ok is, is dat binnen social marketing precies wat je wil.

Waarom?

Omdat je zo voorkomt dat je mensen gaat irriteren met je uitingen. Dat is namelijk het laatste wat je wil.

Niet alleen omdat dat je merk imago kan schaden. Maar ook omdat het je geld kost als je mensen bereikt die totaal niet in je aanbod zijn geinteresseerd. En dat is dan ook tevens een verschil met bushokjes marketing waarbij je heel breed target en eigenlijk met hagel aan het schieten bent. In de hoop dat je iets raakt.

Door zo strak te targeten hoef je niet te hopen, maar kun je vantevoren berekenen hoeveel resultaat je behaalt.

Winstgevend adverteren

En hiermee komen we op een volgende reden waarom je Facebook adverteren zeker wil opnemen in je marketing arsenaal.

Voorbeeld van campagne waarbij 4 van de 7 hete leads werden geconverteerd tot klant voor een dienst van 500 euro.

Doordat je zo strak kan targeten en mensen kan uitsluiten die niet geïntereseerd zijn in je aanbod, kun je jouw budget super efficiënt verdelen. En hiermee meer resultaat behalen uit je marketing euro’s.

Concreet: voor 1 euro kun je veel meer mensen laten ‘engagen’ en bereiken dan wel sociaal eco-systeem dan ook. En door hen te converteren kun van die ene euro makkelijk 2 maken. En als je het echt door hebt zelfs 5 of meer.

Dat is winstgevend adverteren.

Stel je eens voor dat je weet hoe je van elke euro twee of meer kan maken. Hoeveel euro zou je dan investeren?

Vaak krijg ik de vraag “Wat kost dat Facebook adverteren?” Maar dat is niet de goede vraag. Eigenlijk moet je je zelf vragen: “Hoeveel euro wil ik omzetten? En als ik weet dat ik van elke euro 2 of meer kan maken, hoeveel advertentie budget wil en kan ik dan inzetten?”

Budget vriendelijk

Doordat je zo precies kan targeten en in korte tijd erachter komt of je campagne wel of niet winstgevend is, kun je zeer efficiënt met jouw budget omgaan. En omdat je winstgevend kan adverteren is Facebook en Instagram adverteren bijzonder budget vriendelijk. Of simpel gezegd: Facebook adverteren is vaak veel goedkoper dan concurrerende kanalen. Het komt regelmatig voor dat ik bij LinkedIn voor dezelfde klik makkelijk 10 keer zoveel betaal. Daarnaast kan geen enkel kanaal opboksen tegen de geadvanceerde targeting mogelijkheden van Facebook.

Leidend marketing dashboard

En wederom hoef je mij niet op mijn woord te geloven dat Facebook met kop en schouder uitsteekt boven de rest als het aankomt op targeting mogelijk. En vooral de mogelijkheid om dit zelf makkelijk en snel in te stellen. Als je nog nooit het marketing dashboard hebt gezien van de verschillende sociale kanalen, dan bij deze wat screenshots van alle navigatie menu’s van respectievelijk Facebook / Instagram, Snapchat, LinkedIn en zelf Google Ads. Deze laatste drie hebben recent allemaal wijzigingen ondergaan en een nieuwe look & feel gekregen. Rara, waar lijken de ze op? Oordeel zelf.

Navigatie Facebook marketing dashboard

Navigatie Snapchat marketing dashboard

Navigatie LinkedIn self-service marketing dashboard

Navigatie Google Ads marketing dashboard

En? Wat vind jij?

Het zou een beetje flauw zijn om te zeggen dat alleen op basis van uiterlijk van het dashboard alle sociale kanalen op elkaar lijken. Wat je misschien wel fijn vindt om te weten, is dat omdat het Facebook marketing dashboard (en daarmee de instelmogelijkheden) zo uitgebreid is, je zodra je dit dashboard onder de knie hebt alle andere social marketing dashboard veel makkelijker kan gebruiken.

Heel veel instellingen en functionaliteit zijn herkenbaar. En vaak mis je eerder functionaliteit of instellingen die bij Facebook wel mogelijk zijn, dan dat je nog meer moet leren. Dus op die manier vlieg je veel sneller door andere dashboard.

OK, soms is de termenlogie anders. Een Facebook Lookalike Audience heet bij LinkedIn bijvoorbeeld een Expanded Audience. Maar de kern en systematiek is zeer vergelijkbaar. Als jij dus een master bent in het instellen van Facebook ads, dan kun je dus elke social marketing strategie inregelen op andere sociale kanaal. Zie dit als een bonus reden om te starten met Facebook marketing.

Nu jij

Overtuigd? Of blijf je toch liever organisch berichten plaatsen en denk je dat je het algorithme wel kan kraken?Laat het weten in een comment.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments