Custom Audiences toevoegen via ActiveCampaign
Stel je eens voor dat je jouw emaillijst ook nog eens automatisch op Facebook zou kunnen bereiken. Of dat je je leads die via Facebook binnenhaalt automatisch zou kunnen retargeten. Of juist het tegenovergestelde: deze uitsluiten van verdere wervende berichten. Maar alleen inhoudelijke berichten met veel premium waarde omdat zij al klant zijn geworden? Of wat denk je van al die ongeopende emails? Hoe mooi zou het zijn als mensen die niet je email openen automatisch een bericht met dezelfde inhoud krijgen te zijn in hun Facebook tijdlijn. Je kan nu Custom Audiences toevoegen via ActiveCampaign. En ook verwijderen.
En ik hoor je denken. Ja dat is toch al mogelijk. Inderdaad, maar wel met een handmatige export uit je CRM en import in Facebook. Tenminste als je CRM of email marketing programma je zo'n specifiek segment kan geven. Met ActiveCampaign is dit al heel lang mogelijk.
Maar het toverwoord is automatisch .
Want met het handmatig doen, ben je eigenlijk altijd te langzaam of zelfs te laat. En zullen er altijd contacten tussendoor glippen die net wel of niet in een export-import zitten en er wel in hadden moeten zitten.
Sinds vandaag is het namelijk mogelijk om contacten automatisch toe te voegen of te verwijderen aan een Facebook Custom Audience. Dit gebeurt op basis van een handeling, zoals bijvoorbeeld het wel / niet openen van een email, wel / niet klikken op een link, bereiken van een bepaalde datum en nog heel veel meer.
Dus een keer goed instellen en verder heb je er geen werk meer aan. Geen excellijstjes exporteren, checken, omzetten enzo. Alleen maar goed monitoren en eventueel optimaliseren (het leuke werk!).
Toevoegen of verwijderen van Custom Audiences gebeurt via het actie menu > contacten
Voorbeeld
Even concreet: Je organiseert een event en stuurt een uitnodiging met een aanmeldingslink. Daarvan zal een deel de mail openen en en aanmelden, maar ook een deel niet. Stel dat de mensen die mail niet hebben geopend, niet alleen een mail reminder krijgen, maar ook nog een bericht op Facebook.
En laten we nou nog een stapje verder gaan. Sommigen mensen hebben wel je mail geopend, maar nog niet aangemeld. Denk je dat je het aantal aanmeldingen omhoog zou krijgen als deze niet alleen een herinneringsmail krijgen, maar ook nog een bericht op Facebook? Precies! In onderstaande video leg ik het uit.
Mega mogelijkheden
Nu is het zo dat deze update langzaam uitrolt voor Plus of hogere accounts. Ik heb deze update helaas nog niet in mijn ActiveCampaign accounts heb gezien. Dus ik kan het nog niet testen. Grrr, kan niet wachten om het testen.
Maar ik hoop dat jij de kracht ziet van deze nieuwe feature. Dit is echt een mega feature die je email automation en Facebook marketing gezamenlijk zo veel effectiever maakt.
En het gaat je heel veel geld besparen, want er zijn online tools die alleen deze functionaliteit aanbieden voor tientallen dollars per maand. Nu krijg je het er gewoon gratis bij. Kerstmis komt vroeg dit jaar!
Dus laat even weten welke mogelijkheden jij nog meer ziet. Ook als je vragen hebt over Custom Audiences of email automation, laat even weten in de comment sectie hier beneden.