Facebook introduceert Studio voor makers

Altijd al je Instagram statistiek op desktop willen inzien. Of geld verdienen met je Facebook video’s? Dan kan nu met Facebook Studio voor makers. Een Facebook desktop tool voor meer inzage en beheermogelijkheden van je Facebook pagina’s en Instagram business accounts.

Waarom?

Op het eerste gezicht lijkt sommige functionaliteit dubbel, omdat we hiervoor al Facebook tools hebben. Bijvoorbeeld berichten maken, kunnen we ook al via onze eigen pagina of via de publicatietools. In deze laatste heb je ook een overzicht van al je andere reeds geplaatste of geplande berichten.

[one_third_first]Bericht plaatsen via pagina. [/one_third_first][one_third]Bericht plaatsen via Publicatietools. [/one_third][one_third_last]Bericht plaatsen via Studio. [/one_third_last]

voor makers niet voor marketeers.

3 doelen

Na een eerste blik op deze nieuwe tool, kom ik eigenlijk op 3 redenen waarom je Studio zou willen gebruiken.

  • Instagram statistieken nu ook op desktop in te zien. (Alleen voor business accounts)
  • Geld verdienen met je video’s op Facebook. En buiten Facebook.
  • Een plek waar je alle inhoud van al je pagina’s kunt beheren, creeren en monitoren.

Instagram statistieken

Als je een Instagram business account hebt, krijg je veel meer inzage in hoe jouw account presteert. Deze statistieken waren voorheen alleen maar in te zien via mobiel. Maar met de komst van Studio kan dat nu dus ook via desktop.

In tegenstelling tot je Facebook pagina’s waren bij de statistieken Insta altijd al vrij beperkt. Dit is helaas nog steeds zo. Tegelijkertijd realiseer ik me dat dit voor sommigen misschien juist die eenvoud is wat een reden is om meer op Insta te focussen dan Facebook. En ook ben je als Facebook marketeer ook erg verwend met Facebook Analytics waar je veel dieper in de data kan duiken. Wat voor Facebook pagina beheerders ook geldt, want via de pagina statistieken zie je ook veel meer. Studio statistieken voor Facebook richten zich vooral op de analyse van de prestatie van je video’s.

Voorbeeld van doelgroep statistiek voor Instagram account.

Wat ik zelf echt een groot gemis vind, is dat je niet een periode in kan stellen voor je account activiteit. Dit staat standaard op 7 dagen. Op je mobiel kun je nog tot 14 dagen terugkijken, dus ik had verwacht dat dit op desktop juist wat uitgebreider zou zijn. Laten we hopen dat dit nog doorontwikkeld wordt.

Geld verdienen

Dan een nieuwe functionaliteit waar ik in instantie wel enthousiast van werd. Vergelijkbaar met het YouTube monetization progamma waar je ook met je video’s geld kan verdienen. Door advertentie toe te staan in en rond je video’s . Nu was het overigens al mogelijk om geld te verdienen met jouw content met behulp van het Audience Netwerk. Een display netwerk vergelijkbaar met Google’s Display netwerk. Maar grote verchil met deze nieuwe optie is, dat het Audience Netwerk buiten Facebook ligt.

verdienen met facebook video

En waar YouTube haar model recent heeft omgegooid. En het heeft beperkt tot makers met 1000 abonnees en 4000 kijkuren, lijkt het alsof Facebook het omgekeerde doet: Het voor iedereen makkelijk maken geld te verdienen met hun content. Door reclameblokken in video’s te plaatsen.  Ik schrijf bewust ‘lijkt’. Want als je dieper duikt in de voorwaarden om in aanmerking te komen om reclameblokken te mogen plaatsen in je Facebook video’, dan zijn er nogal wat drempels. En zijn die 1000 abonnees niks als je het vergelijkt met Facebook’s minimum voor volgers van je pagina. Namelijk 10.000. Heeft je pagina er minder, dan heb je helaas pech. Daarnaast moet je “in de afgelopen 60 dagen 30.000 weergaven van één minuut hebben gegenereerd voor video’s van minimaal drie minuten.”

Niet voor iedereen

Vooralsnog voor mij in ieder geval geen reden om Studio te gebruiken. En dat weet Facebook ook. Daarom staat er op de landingspagina ook netjes de reden waarom ik wellicht wel Studio zou gebruiken: “Je hebt geen pagina’s die kunnen worden aangemeld voor reclameblokken. In de tussentijd kun je je pagina’s op een compleet nieuwe manier beheren.”

Nieuwe manier om je pagina’s te beheren

Studio is voor de meesten dus vooral een nieuwe manier om je Facebook pagina’s en Instagram accounts te beheren. En dat is precies het grote verschil met alle bestaande Facebook tools waarmee je content kan beheren. Deze beperkte zich tot 1 pagina. Nu heb je in een oogopslag alle pagina’s en Instagram accounts bij de hand. En kun je hiertussen ook heel snel schakelen. In plaats van letterlijk van de ene pagina naar de andere te moeten. Als je net als ik zo’n 40 pagina’s in beheer hebt, dan snap je wel dat dit een enorme tijdbespaarder is.

Helaas zijn al die leuke bericht maak opties alleen beperkt tot Facebook. Het is niet mogelijk om Instagram berichten of verhalen te maken. Laat staan in te plannen. Dat vind ik eigenlijk wel een grote tegenvaller. Want daarmee is Studio toch niet de grote content beheerder voor Instagram die het zou kunnen zijn. [ UPDATE: Heeft Facebook dit blog gelezen 😉 In ieder geval gaat mijn kritiek niet meer op en kun je inmiddels plannen! Lees er hier alles over. ]

En niet alleen je berichten en video’s kun je hiermee veel sneller ‘cross pagina’ beheren. Ook al jouw Messenger en reacties op berichten kun je veel makkelijker beheren. Vooral omdat je nu snel tussen pagina’s kan switchen in plaats van letterlijk van de ene naar de andere te gaan. Wellicht dat hier in de toekomst ook nog WhatsApp aan toegevoegd wordt, dan heb je hiermee wel een een super handige en krachtige tool om al je communicatie te organiseren.

Concurrent social media planners

Tegelijkertijd zie ik hiermee ook wel veel functionaliteit die voorheen voorbestemd was voor social media planners als Hootsuite, Buffer of zelfs Coosto. Toegeven, deze planners hebben nog steeds als unique selling point dat zij cross platform werken. En dat kan Studio natuurlijk niet. Echter, aangezien de Facebook product familie flink aan het groeien is, verwacht ik dat er best veel ‘makers’ zullen zijn die blij zijn met de toevoeging van Studio.

Is dit ook iets voor jou? Ga je Studio gebruiken? Ik ben heel benieuwd. Laat het even weten in de reactie onder dit blog!

En pssst, als je dit blog interessant vond dan deze misschien ook. Wist je bijvoorbeeld dat Facebook ook een tool heeft juist voor marketeers die eerst even helemaal creatief willen doen voordat ze een advertentie publiceren? Lees deze ook.

Auteur: tassoheijnen
Categorie: Facebook marketing
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}