Instagram berichten inplannen met Studio voor makers

Yes, eindelijk kun je berichten inplannen via Instagram! Dit doe je met Studio voor makers. Een tool die Facebook een tijd geleden al introduceerde. Hier schreef ik toen ook al dit blog over. En het lijkt alsof Facebook mijn blog heeft gelezen, want toen schreef ik:

Helaas zijn al die leuke bericht maak opties alleen beperkt tot Facebook. Het is niet mogelijk om Instagram berichten of verhalen te maken. Laat staan in te plannen. Dat vind ik eigenlijk wel een grote tegenvaller. Want daarmee is Studio toch niet de grote content beheerder voor Instagram die het zou kunnen zijn.

En kijk, een paar maanden en we hebben een heuse planningsfunctionaliteit voor Instagram. Hoera! Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe dit werkt. Dat ga ik laten zien in dit blog. Dus lees verder.

Zorg eerst dat je aangemeld bent met je zakelijke Instagram account bij Creator Studio.

Standaard laat Studio al je Facebook berichten zien. Klik dus eerst op de ‘Instagram tab’.

Klik op ‘bericht maken’. En selecteer ‘Instagram overzicht’ (dat zijn berichten in je tijdlijn) of IGTV. Ik ga in deze post uit van ‘Instagram overzicht’. Voor video upload vereisten van IGTV kijk hier.

Kies vervolgens het goede Instagram account.

Schrijf je bericht, upload een foto, voeg eventueel een locatie toe. En kies dan voor ‘Planning’. Selecteer hier een tijd en datum. En druk op ‘Planning’. Andere mogelijkheden die je hebt zijn ‘Nu publiceren’ of ‘Opslaan als concept’ .

Daarna zul je jouw bericht met berichtstatus ‘Gepland’ zien tussen al je andere berichten. En vervolgens zal het bericht geplaatst worden op de door jouw ingestelde datum en tijd.

Voor alle social media managers/planners, community managers en influencers is dit natuurlijk een uitkomst. Voorheen moest je het doen met social media planners als Later of Hootsuite. Maar dan nog moest je via Instagram het bericht goedkeuren en daadwerkelijk plaatsen. Dat hoeft nu niet meer. En dat levert je een enorme tijdsbesparing op. Je kan nu namelijk al je berichten vantevoren inplannen.

Ook als social- of online marketeer is het iets waar je blij van wordt. Waarom? Omdat je de content strategie die jouw social marketing / paid strategie ondersteunt synchroon kan inplannen. Natuurlijk kon dat al, maar dat vergde toch nog veel handmatig werk. Nu kun je een moment pakken om alles in te plannen en daarna kun je puur op monitoring en optimalisering gaan concentreren.

Al met al een stap vooruit weer. Vind jij dit ook? Of zou je iets meer willen weten over het verschil tussen social media management en social marketing? Lees dan ook dit blog over de 8 verschillen tussen organisch en paid  Of laat een reactie achter.

 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments