Facebook heeft een nieuwe feature uitgerold in de Power Editor. (En hoogstwaarschijnlijk ook Ad Manager, aangezien deze twee samen gaan smelten): de Leerfase. Deze fase start zodra je een advertentieset hebt ingesteld en Facebook start met het weergeven hiervan. Of nadat je een grote wijziging hebt aangebracht. (scroll naar ‘Wat zijn aanzienlijke wijzigingen?’ voor details)

Zoals Facebook het zelf omschrijft:

We leren over deze advertentieset (op basis van:Informatie over benodigde 50 klikken op link. Op basis van een tijdsvenster voor toeschrijving van acties van 1-dayklik). De leerfase is een normaal onderdeel van optimalisatie en we geven dit weer zodat je kunt zien wanneer je kosten stabiel worden. Als je significante bewerkingen doorvoert, wordt de leerfase opnieuw gestart. 

Voortgang-leerfase-Facebook

 

Heeft Facebook niet alle benodigde gegevens om de advertentieset stabiel weer te geven. We krijgen deze gegevens door je advertenties aan verschillende soorten mensen weer te geven en te leren wie waarschijnlijk de actie onderneemt waarvoor jij optimaliseert (je keuze bij Optimalisatie voor advertentieweergave). Dit proces noemen we de leerfase.

Zodra we de benodigde gegevens hebben, is de leerfase voorbij en zou je advertentieset consistenter moeten presteren. (Al is het goed om te onthouden dat de weergave zelfs nog stabieler wordt naarmate we meer gegevens verzamelen nadat de leerfase voorbij is.) Je kunt nu een geïnformeerd besluit nemen over je advertentieset. Als je tevreden bent met de resultaten, kun je de advertentieset laten doorlopen of het budget ervan verhogen. Als je niet tevreden bent, kun je de advertentieset bewerken om te proberen de prestaties te verbeteren of de advertentieset pauzeren.

Wat zijn aanzienlijke wijzigingen?

Een aanzienlijke wijziging is een wijziging in een van de volgende onderdelen van je advertentieset:

  • Bieden
  • Budget
  • Targeting
  • Advertentiemateriaal
  • De keuze bij Optimalisatie voor advertentieweergave
  • Plannen
    Belangrijk: de leerfase begint op het hele uur nadat er een aanzienlijke wijziging is aangebracht. Als je bijvoorbeeld om 17.45 een aanzienlijke wijziging aanbrengt, begint de leerfase opnieuw om 18.00.

Wat kan ik verwachten tijdens de leerfase?

Je kunt meer prestatieschommelingen dan gewoonlijk verwachten. We raden je aan om geen aanzienlijke wijzigingen aan te brengen in je advertentieset tijdens de leerfase. Als je dit wel doet, start de leerfase mogelijk opnieuw voordat er bruikbare informatie is verzameld.

Hoelang duur de leerfase over het algemeen?

Er zijn ongeveer 50 resultaten nodig van het type waarvoor je advertentieset is geoptimaliseerd binnen een week na de eerste weergave van je advertentieset (of na de laatste aanzienlijke wijziging) om de leerfase af te ronden.

Belangrijk: houd ook rekening met je conversieperiode  indien je advertentieset is geoptimaliseerd voor conversies. Als je conversieperiode bijvoorbeeld is ingesteld op 1 dag voor klikken, moeten alle 50 conversies plaatsvinden binnen 1 dag van de klik die ernaartoe leidde. Als je een klikvenster van 7 dagen gebruikt voor conversies, raden we je aan om je advertentieset minstens 10 dagen weer te geven, zodat er genoeg tijd is voor conversies binnen die langere periode.

Deze aantallen zijn een voorbeeld en kunnen verschillen per advertentieset en per keuze bij Optimalisatie voor advertentieweergave.

Eindigt de leerfase alleen wanneer mijn advertentieset 50 resultaten heeft opgeleverd?

Nee. Er zijn twee situaties waarin de leerfase wordt beëindigd:

Je advertentieset heeft 50 resultaten waarvoor die is geoptimaliseerd opgeleverd sinds de eerste weergave (of laatste aanzienlijke wijziging). Dit betekent dat we genoeg hebben geleerd om je advertentie stabieler weer te geven. (Maar onthoud dat een aanzienlijke wijziging tot een nieuwe leerfase kan leiden.) De weergave wordt nog stabieler naarmate we meer gegevens verzamelen na het aflopen van de leerfase.
Je advertentieset behaalt geen 50 resultaten waarvoor die is geoptimaliseerd, maar er is genoeg tijd verstreken. Je advertentieset is nog niet gestabiliseerd, maar we geven de leerfase niet meer weer. Dit kan gebeuren als de gebeurtenis waarvoor je advertentieset is geoptimaliseerd te zeldzaam is (vindt niet minstens het hierboven genoemde aantal keren plaats) of als je advertentieset niet goed genoeg kan concurreren in de veiling. Als dit gebeurt, raden we je aan om een of alle van de volgende dingen te doen:
Optimaliseren voor een resultaat dat vaker voorkomt (wissel bijvoorbeeld van aankoopconversies naar toevoegen aan winkelwagentje-conversies). Je vindt meer informatie in onze uitgebreide gids voor het optimaliseren van conversies.
Je targeting uitbreiden
Je plaatsingen uitbreiden
Je advertentiemateriaal aanpassen
Als je net bent gaan optimaliseren voor klikken op links in plaats van voor conversies, kun je de weergave verbeteren door ons systeem meer flexibiliteit te geven

Auteur: tassoheijnen
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Weergave systeem Facebook: Leerfase
Categorie: Facebook marketing
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}