Hoe verberg je reactie's op Facebook en Instagram berichten en advertenties

Als je gaat adverteren, krijg je in een keer meer bereik. Dat is eigenlijk de basis om je marketing doelstellingen te bereiken. En met bereik komt ook meer betrokkenheid op je advertenties. Helaas is dat niet altijd positief. Want tussen je doelgroep zitten ook mensen die negatiever naar je aanbod of organisatie kijken. Hoe strak je jouw targeting instelt, je kan dit niet helemaal voorkomen. Er zitten zelfs mensen tussen die alleen maar negatief reageren zonder in te gaan op de inhoud. Deze reageerders noemen we ook wel 'trollen'. Met hun reacties kun je eigenlijk niks, want het voegt niks toe aan de dialoog of discussie. 


Webcare

Gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden om hier mee om gegaan. Maar laat ik voorop stellen dat het monitoren van reacties op je advertenties iets is waar je voordat je gaat adverteren over na moet denken.  Zorg dus dat iemand verantwoordelijk is voor deze webcare. Vervolgens kun je aan de slag met de volgende technische instellingen. 

Vooraf

Via de advertentie manager is het niet mogelijk om de reactie mogelijkheid uit te zetten. Op advertenties kunnen dus altijd mensen reageren. Ook bij organische Facebook berichten kun je de reactie mogelijkheid niet uitschakelen.


Waar je wel vooraf de reactie mogelijk uit kan schakelen, is bij organische Instagram berichten. Let op: dit kan alleen via de mobiele app. Niet als je een Instagram bericht maakt via Meta Business Suite. 


Wanneer je jouw bericht hebt aangemaakt, moet je onder het bericht  scrollen naar 'Geavanceerde instellen'. 


Als je daar op drukt, kom je in een menu met meer mogelijkheden. Onder andere 'Reacties uitzetten'. Vink deze optie aan en mensen kunnen geen reactie plaatsen onder je bericht. 

Achteraf 

Bij organische Facebook berichten kun je wel achteraf, dus nadat je het bericht hebt geplaatst, de reacties beheren. Dat kan op twee niveau's. 


Doelgroep

Zodra het bericht online staat, kun je via de drie puntjes rechtsboven de doelgroep voor opmerkingen beheren. Wanneer je hier op drukt en vervolgens op 'Wie kan opmerkingen plaatsen bij je bericht?' , kom je in een nieuw menu met 3 opties. Wanneer je hiervoor kiest, selecteer je 'Profielen en pagina's die je noemt'. Op die manier kan niemand reageren totdat jij iemand expliciet 'mentioned' in je bericht.


Let op: Dit geldt alleen voor organische berichten. Vooralsnog is er geen mogelijk om dit ook bij advertenties te beheren. Heb jij dit wel ontdekt, laat het dan weten in een reactie. 

Opmerking verbergen

Zowel bij advertenties als organische berichten kun je reacties verwijderen, verbergen of rapporteren. Dit doe je door bij de desbetreffende reactie op de 3 puntjes te klikken. En vervolgens een van de 3 opties te kiezen. Ik adviseer je om voor 'Opmerking verbergen' te kiezen. Op die manier ziet de plaatser van de reactie zijn opmerking nog wel. Maar de rest van de personen die de advertentie of het bericht zien niet. 


Bij 'Verwijderen' ziet de plaatser zijn reactie ook niet meer. Vaak gooit dat nog meer olie op het vuur. Heb je herhaaldelijk last van dezelfde negatieve inhoudsloze reacties, dan zou je deze ook kunnen rapporteren. 

Auteur: tassoheijnen
Categorie: Facebook marketing