Online marketing termen en begrippen

AVG: Term om alle privacy gerelateerde zaken aan te duiden.

Conversie: een handeling of actie die jij wil dat een bezoeker van je website doet. Bijvoorbeeld een aankoop, maar kan ook een inschrijving voor je nieuwsbrief of aanmelding voor een training, webinar of evenement zijn.

Cookie: Code op je website waarmee je handelingen van website bezoekers kan volgen.

Google Tag Manager (GTM): Tool waarmee je zelf eenvoudig tags kan installeren, aanpassen en beheren op je website.

Micro-conversie: Elke handeling van een website die leidt naar conversie. Bijvoorbeeld een klik naar je verkooppagina of opt-in formulier

Opt-in: Een aanmelding van een website bezoeker voor jouw mailinglijst

Opt-in formulier: Online formulier op je website waar een bezoeker zijn/haar e-mailadres en eventueel andere gegevens

Pixel: Tracking code die je op je website installeert om bezoekers opnieuw te kunnen bereiken via een social medium. D`e volgende kanalen deze tracking code een Pixel: Facebook, Instagram of WhatsApp, Snapchat.

Tag – meerdere betekenissen –
1: Bij email marketing & automation systeen ActiveCampaign bijvorbeeld een Label waarmee je contacten kan categoriseren en segmenteren
2: Trackingcodes en gerelateerde codefragmenten zoals de Facebook Pixel, Pinterest Tag, LinkedIn Insight tag