Belangrijke privacy en Google updates 2024
Dit jaar gaat er flink wat veranderen in het kader van de AVG en europese wet- en regelgeving, de Digital Markets Act (DMA). Als organisatie met een website is het cruciaal om hier van op de hoogte te zijn. En de juiste maatregelen te treffen, omdat het grote gevolgen heeft als je nu aan online werving doet en hiervoor bijvoorbeeld social media advertenties of zoekwoorden advertenties gebruikt. Ook als je analytics tools zoals Google Analytics inzet.
Voorloper Apple startte al eerder met het blokkeren van third party cookies in hun browser Safari. Dit jaar start ook Google met het uitfaseren van third party cookies voor hun browser Chrome. Welke ontwikkelingen zijn voor jou belangrijk. En hoe ziet de Google tijdlijn er in een grote lijn uit? Dat lees je in dit blog.
1 januari: Chrome uitfasering cookies
Vanaf dit kwartaal start Google met uitfaseren van third party cookies voor zijn Chrome browser. Het zal voorlopig slechts 1% van Chrome browsers betreffen. Maar op termijn wil Google volledig zonder third party cookies werken. Andere browsers zoals Safari en Firefox waren hier al mee begonnen.
Wat zijn dit voor cookies? Dit zijn vooral tracking cookies waarmee derde partijen zoals Facebook of Google adverteerders helpen om heel gericht mensen te bereiken en conversies te rapporteren.
16 januari: Google-gecertificeerd CMP verplicht
Vanuit Europese regelgeving zijn Google-gecertificeerd CMPs (Consent Management Platforms) vereist om Google Consent Mode v2 in te stellen. Alleen dan mag je Google Ads gebruiken voor Europese doelgroepen.
Hulp hierbij nodig?
Wij adviseren je over certified CMP partners. Ook stellen wij hiermee cookie banners voor jouw website. Hiermee voldoe je niet alleen aan wet- en regelgeving, maar wordt het beheer van cookies makkelijker. Ook worden sites hiermee maandelijks gescand op nieuwe cookies en GDPR compliance.
1 februari: Gmail blokkades
Deze mail client van Google gaat strengere authenticatie standaarden hanteren. Mogelijk volgen andere clients ook.
Dit betekent dat mails vanuit email marketing systemen zoals ActiveCampaign of Hubspot niet meer worden geaccepteerd, als je instellingen verkeerd staan. Vanuit Laposta weten we inmiddels dat dit voorlopig nog geen impact heeft voor Laposta accounts.
Het correct instellen, is vrij technisch. Je moet hiervoor namelijk via de DNS records een aantal CNAMEs aanpassen. Weet je niet hoe je dit doet. Neem dan contact met ons op. Inmiddels hebben we het voor meerdere accounts ingesteld.
1 maart: Consent Mode V2 verplicht
Vanaf 1 maart is het verplicht om Consent Mode V2 te gebruiken om europese doelgroepen te targeten met Google Ads. Waarom? De Digital Markets Act (DMA) vereist voorafgaande toestemming of opt-in-toestemming van bezoekers voordat website eigenaren hun persoonlijke gegevens kunnen verzamelen.
Externe partijen die Google-platforms en -services gebruiken, kunnen de Google-toestemmingsmodus gebruiken om de toestemmingsstatus van gebruikers aan Google door te geven, zodat Google-services hun gegevens niet verzamelen tenzij ze expliciet toestemming geven. Dit helpt bij het naleven van de DMA, zodat bedrijven ononderbroken toegang kunnen krijgen tot de platforms en services van Google.
Heb je Consent Mode V2 nog niet ingeschakeld. Doe dit dan zo snel mogelijk.
1 juli: GA UA definitief verdwenen
Vanaf juli zal Google Analytics Universal Analytics niet meer te benaderen zijn. Al vanaf vorig jaar juli werkt GA UA niet meer, maar is data voor juli 2023 nog wel in te zien. Dat zal vanaf juli dit jaar niet meer kunnen. Hiermee verdwijnt dus ook data uit oude rapportages.
Wil je oude data behouden? Wij helpen om de GA UA data te exporteren. Ook het aanpassen van Looker Studio dashboards door het verdwijnen van GA UA kunnen we volledig voor je verzorgen.