Verdienen met Facebook marketing
Wil je meer leads, klanten, inschijvingen of omzet en verdienen met Facebook marketing? Dan is dit platform een ideaal marketing kanaal om deze doelstellingen te behalen. Ten eerste omdat ‘iedereen’ op Facebook zit (10 miljoen Nederlanders). Ten tweede omdat je met Facebook veel beter dan welk kanaal dan ook kan ’targetten’: de juiste doelgroep bereiken en converteren.
Vooral die juiste doelgroep en dat converteren is cruciaal. Bereik is namelijk niet moeilijk. Je kan als paginabeheerder namelijk snel en makkelijk op ‘bericht promoten’ of ‘boost’ drukken. En tegen lage kosten (tenminste zo lijkt het) mega bereik krijgen.
Maar bereik is oude marketing.
Veel beginnende adverteerders maken hier gebruik van. En het lijkt zo prachtig. Voor slechts een paar cent per weergave heb je ineens 10-duizenden of 100-duizenden mensen meer bereikt!
ROAS
Maar bereik op zich levert op zich niks op. (Ik heb het hier over keiharde euro’s) Ook niet als je dat tig likes en comments oplevert. Het gaat er uiteindelijk om dat je elke euro die je in dit marketing platform stopt er dik uithaalt. Mijn streven is een Return On Ad Spent (ROAS) van zo’n 150%. Maar 200 to 500% is geen uitzondering!
[thrive_text_block color=”green” headline=””] Dit blog ga ik gebruiken als referentie artikel dat ik constant zal updaten. En je per paragraaf kan lezen. Facebook en alle online tools daar om heen ontwikkelen zo snel en constant dat ik een flexibele pagina nodig heb die ik kan gebruiken om snel naar te refereren, maar ook kan aanvullen. [/thrive_text_block]
Laser targeting
Een van de begrippen die je wellicht bent tegengekomen als je wat Googlet op Facebook adverteren is ‘Laser targeting’. Vooral op Youtube zijn er veel experts die je leren hoe je op basis van interesse via de Doelgroep statistieken (Audience insights) tool een zeer gerichte (en volgens hen laser scherpe) doelgroep samen te stellen.
Afbeelding: De Doelgroep statistieken tool geeft je inzicht alle Facebook gebruikers (Ad Account nodig)
Dit is echter nog maar het begin. En hoewel dit erg gericht is en je er zelfs je concurrenten ‘weg kan adverteren’, is er nog een veel gerichtere manier om je doelgroep retestrak (om ook maar eens een begrip te intoduceren) te targeten. Ik ga hier nu niet verder op in, want dit vergt wat meer uitleg dan ik een blog kan schrijven. Maar ik vind het belangrijk dat je dit in ieder geval weet. Omdat je resultaten nog beter kunnen zijn, dan als je alleen met interesses werkt. En zo krijg je jouw ROAS omhoog.
Winstgevend adverteren
Zou het niet fantastisch zijn als je gratis kan adverteren? Met Facebook kan het. En dat is wat veel marketeers bedoelen met winstgevend adverteren. Dit begrip ben je wellicht ook tegen gekomen.
Met deze strategie verdien je meteen je advertentie euro’s terug. En dit budget stop je weer terug in advertenties. Op die manier kost adverteren je niks. Een krachtige strategie. En aantrekkelijk, omdat indien deze goed voor je werkt, je hiermee makkelijk kan schalen. En zo uiteindelijk gaat verdienen met Facebook marketing.