Facebook Analytics
Yes, eindelijk! De langverwachte wens van iedere Facebook marketeer. Of laat ik voor mezelf spreken. Eindelijk is het er: Facebook Analytics. In dit blog een snelle rondleiding door het nieuwe Analytics dashboard.
LET OP: Dit is een blogpost uit 2017. Helaas bestaat Facebook Analytics vanaf 2021 niet meer. Dit heeft alles te maken met de iOS 14 impact.
Waarom is dit zo geweldig? Voorheen moest je het doen met verschillende data van je Pixel traffic, Aangepaste Conversies of Aangepaste Doelgroepen. Deze bestaan nog steeds en dienen een eigen doel. Maar een inzichtelijk dashboard met analyse mogelijkheid zoals Google Analytics ontbrak nog. Tot vandaag.
Creëer aangepaste dashboards, automatiseer je analyses en meet je complete business
Je kan nu je complete business doormeten, en zien wat wel en niet werkt. Echt super fijn is dat je zowel de analytics van alle websites waar je de Facebook Pixel op hebt geinstalleerd als die van je Facebook pagina’s kan inzien.
Als je jouw Pixel traffic wil analyseren, kun je nu zien hoeveel terugkerende bezoekers je hebt, leeftijd en geslacht, uit welke landen deze komen en welk device en besturingssysteem ze gebruiken.
Kies voor Pixel Analytics dan krijg je ook veel meer inzicht in de gebruikers van je site. Zoals hoeveel unieke en nieuwe gebruikers er dagelijks, wekelijks of maandelijks op je site komen.
Een ander groot verschil met de standaard Pixel traffic statistieken is dat je nu veel verder terug kan in de tijd waarin je alle data kan inzien. Dit is niet meer tot 14 dagen terug. Maar vanaf dat je de pixel hebt geinstalleerd! Halleluja. Dit betekent veel meer data waaruit je conclusies kan trekken. Helemaal top.
Ook kun je aangepaste dashboards maken waarin je de belangrijkste statistieken snel kan inzien. Zo kun je voor jezelf snel en makkelijk bij de data die voor jou relevant is.
De update rolt langzaam uit. Dus het kan dat je nog niet voor alle pagina’s data kan analyseren. Wel helpt om alvast door alle pagina’s (als je er meerdere beheert) te navigeren. Op die manier laat je Facebook weten dat de pagina data beschikbaar moet komen in Facebook Analytics.
De komende tijd zal ik in ieder geval flink in deze Facebook Analytics duiken. En ik zal ook meer inzichten hebben zodra mijn Facebook pagina’s klaar zijn voor Analytics. Dus bookmark dit blog of volg me op Facebook @sclmstrs zodat je meteen op de hoogte bent zodra ik een update hierover post.
En nu zelf aan de slag? Dan wil je vast weten waar je de Facebook Analyics kan vinden. Ga naar het hamburger menu in je Business of Advertentie Manager en kijk onder ‘Meten en Rapporten’.
Heb jij deze update al gezien? Zo ja, welke inzichten heeft het jouw gegeven? Laat het weten in de comment sectie hier beneden.
On what date did you notice this new change in the business manager dash that allows access to the FB analytics?
That would be mid June.