Betrokkenheid Aangepaste Doelgroep

Betrokkenheid Aangepaste Doelgroep (Engagement Custom Audience, afgekort ECA) is een nieuwe Aangepaste Doelgroep die je kan aanmaken in de materiaalbibliotheek. Wat is het, wat kun je ermee en hoe pas je het toe? Dat ga ik in dit blog met je delen.

Hoe aanmaken?

Ik zal je in  stappen uitleggen hoe je een Betrokkenheid Aangepaste Doelgroep of vanaf nu ECA aanmaakt. Hiervoor ga je in eerste instantie naar je advertentie dashboard.

Betrokkenheid-Aangepaste-Doelgroep

Stap 1: Maak een nieuwe doelgroep aan via Materiaalbibliotheek’ > Doelgroep maken > Aangepast Doelgroep > Betrokkenheid op Facebook

Engagement-Custom-Audience-Page

Stap 2: Kies pagina

Engagement-Custom-Audience-choose-Page

Stap 3: Als je meerdere pagina’s beheert, kies de juiste pagina. Als je maar een pagina beheert, dan is het makkelijk. Kies dan de pagina die je beheert.

Betrokkenheid-Aangepaste-Doelgroep-opnemen

Stap 4: Kies voor welk soort betrokkenheid je een doelgroep wil aanmaken. Vul ook een naam en eventueel een omschrijving in. Klik daarna op ‘Doelgroep maken’

Betrokkenheid-Aangepaste-Doelgroep-vullen

Stap 5: Wacht. Het vullen van een ECA (Engagement Custom Audience) duurt ongeveer 30 minuten. 

Ideaal om te retargetten

Wat heb jou nou precies aan een ECA? Net zoals een WCA of KCA heb je nu een zeer gerichte warme doelgroep die je kan benaderen of juist uitsluiten. Mensen die interactie hebben gehad met je pagina of een bericht op je pagina zijn niet alleen bekend met jouw bedrijf/organisatie en pagina, maar hebben ook al contact met je gehad. Perfect om te retargetten.

Basis voor Lookalike

Deze warme doelgroep zit al wat dieper in je funnel. En wat is er nou mooier dan een grote vergelijkbare groep mensen als doelgroep te kunnen targetten? Niks is mooier. En dat kan! Je kunt deze ECA gebruiken voor een Vergelijkbare Doelgroep (Lookalike Audience). Boem! Heb je in een klap 10-, 100 duizenden of veel meer super geïnteresseerde mensen die je kan bereiken. Hoeveel business denk je dat dat je gaat opleveren?

Het niet voor niks dat Facebook je zelfs voorstelt om deze te maken. Nadat je je namelijk je ECA hebt aangemaakt, krijg je het volgende scherm te zien:

Stap 6: Nog tijdens het vullen van je doelgroep biedt Facebook om meteen een advertentie te maken of je doelgroep uit te breiden met een vergelijkbare groep. 

Beperking engagement op pagina niveau

Wederom is dit een killer feature die je targeting nog beter en strakker maakt. Maar eerlijk is eerlijk. Het kan altijd beter. Niks is perfect en ook hier heb ik zelf nog wel een grote wensen om nog een stukje strakker een doelgroep aan te kunnen maken. Ik weet het, ik zou blij moeten zijn met wat er nu ligt. Maar het zou nog mooier zijn als je niet alleen op pagina niveau maar zelfs op bericht niveau een doelgroep zou kunnen aanmaken.

En dit is er eentje uit de praktijk:

Stel dat ik op Social Masters verschillende berichten post over Facebook marketing, maar ook bijvoorbeeld over email automation of website optimalisatie. Dan zou het natuurlijk fantastisch zijn als ik iedereen die een bericht geliked heeft over email automation zou kunnen bereiken met een ad over bijvoorbeeld een PDF download, training of workshop over email automation.

Wellicht dat dit er nog aankomt. Voorlopig is deze nieuwe doelgroep optie natuurlijk top. Heb jij er zelf ook al een aangemaakt? Let me know.

Auteur: tassoheijnen
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Betrokkenheid Aangepaste Doelgroep
Categorie: Facebook marketing
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}