Het verschil aangepaste doelgroep specifieke webpagina’s bij het maken van advertenties is gebaseerd op specifiek website bezoek. Je kan hiermee verschillende doelgroepen aanmaken. Super handig voor remarketing of retargeting. In normaal Nederlands: om bezoekers van je website of bepaalde pagina’s nog een keer te bereiken via een Facebook ad. Als je op doelgroep maken klikt en kiest ‘aangepaste doelgroep’ op basis van je web verkeer zie je opties staan die erg op elkaar lijken: “Mensen die specifieke webpagina’s bezoeken” en “Mensen die alleen specifieke webpagina’s bezoeken” . Maar wat is het verschil hier tussen? En wat heb je er aan? Dat ga ik in dit blog uitleggen. 

facebook doelgroep mensen die je website bezoeken

Verschil aangepaste doelgroep specifieke webpagina’s

In het Engels vind ik het trouwens  beter uitgelegd als je de beschrijving leest om het verschil aangepaste doelgroep specifieke webpagina’s te omschrijven. Namelijk:”People who visit specific pages” en “People who visit specific page but not other “. Maar dat is persoonlijk. Waar het om gaat zijn de verschillende targetting opties en daarmee hoe specifiek je jouw doelgroep wil hebben.

facebook audience people who visit specific pages

Engelse versie Facebook audience:  ‘People who visit specific page but not other’ and ‘People who visit specific pages’

Doelgroep van website bezoekers

Als we kijken naar het verschil, dan zie je bij de  doelgroep “Mensen die specifieke pagina’s-bezoeken” dat je hier een URL of trefwoord kan invullen. Als we deze site als voorbeeld nemen zou ik bijvoorbeeld als trefwoord ‘facebook marketing’ kunnen nemen. Dit werkt erg goed in combinatie met categorieën die je op je website kan instellen. Zo heb ik op deze site verschillende categorieën ingesteld zoals Facebook marketing, Twitter marketing, email marketing. Als ik nu iedereen die deze website heeft bezocht met een interesse in Facebook marketing, wil bereiken dan hoef ik in het invul veld ‘ URL bevat’ alleen maar ‘facebook marketing’ in te vullen. En dan heb ik een warme doelgroep van mensen die bekend zijn met Social Masters én  geïnteresseerd in Facebook marketing.

facebook-doelgroep-mensen-die-specifieke-paginas-bezoeken

Selecteer je doelgroep op basis van bezochte URL of trefwoorden bij “Mensen die specifieke paginas bezoeken”. 

 

Combinatie doelgroep

Je kan hiermee nog verder gaan en je doelgroep nog specifieker maken. Stel dat ik mensen wil bereiken die alleen specifieke webpagina’s bezoeken, dan is  een combinatie doelgroep the way to go. Dit is wat er wordt bedoeld met ‘Mensen die specifieke pagina’s bezoeken’. Als we als voorbeeld weer deze site aanhouden. Stel dat ik alle bezoekers van mijn Facebook marketing pagina’s wil targetten met een advertentie om zich in te schrijven voor mijn nieuwsbrief, uitgezonderd van degene die zich al hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Ook bekend als een Aangepaste Conversie. Dan zou ik bij ‘ Personen uitsluiten die een webpagina bezoeken die aan de volgende regels voldoet.’ bijvoorbeeld de dankpagina (die verschijnt nadat mensen zich hebben ingeschreven) kunnen invullen. Ik voorkom hiermee dat ik bezoekers die reeds zijn geconverteerd naar een nieuwsbrief inschrijving lastig val met een advertentie om zich in te schrijven. 

facebook-doelgroep-mensen-die-alleen-specifieke-paginas-bezoeken

Combinatiedoelgroep: Mensen die specifieke pagina’s bezoeken

Let wel op bij het maken van je advertentieset: Combinatiedoelgroepen kun je alleen insluiten en niet uitsluiten. Of zoals Facebook het zelf meldt:

  • Combinatiedoelgroep kan niet worden uitgesloten: Aangepaste combinatiedoelgroepen kunnen alleen ingesloten worden gebruikt. Uitsluiting van een aangepaste combinatiedoelgroep wordt niet ondersteund.
  • Aangepaste combinatiedoelgroep kan alleen als doelgroep worden gebruikt in custom_audiences: Aangepaste combinatiedoelgroepen kunnen alleen worden gebruikt als doelgroep in het veld custom_audiences. Dit wordt niet ondersteund in andere doelgroepvelden.

Dat is op zich logisch. Want in de combinatiedoelgroep zit al een uitsluiting. Maar het kan voorkomen dat je bij het maken van een advertentieset vergeet dat je Aangepaste Doelgroep een Combinatiedoelgroep is. Deze verschijnt namelijk in je advertentieset instellingen in je lijst gewoon als Aangepaste Doelgroep. Je kan dit oplossen door dit in doelgroepnaam of beschrijving duidelijk te vermelden.

Combinatiedoelgroep komen ‘ gewoon’ in je Aangepaste Doelgroepen (Custom Audiences) overzicht in je advertentieset instellingen. 

Het insluiten en uitsluiten van bepaald web verkeer is in ieder geval super krachtig. En de voorbeelden die ik hier vermeld zijn natuurlijk maar enkele van de vele strategieën die je in kan zetten met deze targeting optie. Ik hoop in ieder geval dat duidelijk er is geworden wat het verschil aangepaste doelgroep specifieke webpagina’s is. Oftewel: Mensen die specifieke webpagina’s bezoeken” en “Mensen die alleen specifieke webpagina’s bezoeken”. En dat je hier nu ook gebruik van gaat maken. Laat dan zeker even weten in een reactie hier beneden. Ook als je andere toepassingen hebt van deze targeting optie, laat dat dan zeker weten.

Auteur: tassoheijnen
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Verschil aangepaste doelgroep specifieke webpagina’s
Categorie: Facebook marketing
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}